Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Farmakoloji | SHE 106 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. PELİN TANYERİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. PELİN TANYERİ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Klinik uygulamalarda ilaçların etkin ve doğru kullanılma prensiplerini öğretme ve becerilerini kazandırma; ilaçların etki, yan etki, doz, endikasyon, kontrendikasyonları, farmakokinetik ve farmakodinamiği hakkında bilgilendirme ve değişik sistem hastalıklarının tedavisinde kullanılan ilaçların özelliklerinin öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Lisans düzeyindeki bir sağlık alanı öğrencisinin sahip olması gereken temel farmakoloji bilgilerinin edinilmesi ve eğitim süresince alacağı teorik dersler ve pratik uygulamalarla mezuniyet sonrası meslek yaşamı boyunca klinik uygulamalarda ihtiyaç duyacağı ilaçlar ile bilgilerin kazandırılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Farmakolojinin temel kavramlarını; çalışma alanı ve dallarını; doğru ilaç tedavisinin prensiplerini ve amaçlarını; farmasötik şekilleri ve ilaç uygulama yollarını kavrama ve bu bilgileri klinik faaliyetlerde etkili şekilde uygulayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
2 | İlaçların vucuttaki temel fizyolojik olaylara ve yapılara olan etkisini ve bu etkinin mekanizmasını açıklar | Anlatım, | Sınav, |
3 | İlaçların vücuttaki emilim, dağılım, metabolizma ve ıtrah olaylarını ve bunlara etki eden faktörleri kavrar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
4 | Tedavide kullanılan ilaçların etki ve yan etkilerinin açıklar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
5 | Sistem hastalıklarının tedavisinde hangi ilaçların kullanıldığını tanımlar bu ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini kavrar etkili tedavi için bu ilaçların kullanılması gereken dozu uygular | Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
6 | Antibiyotik ve diğer kemoterapötikler hakkında örnekler verir | Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
7 | İlaç suistimali ve bağımlılık hakkında neden sonuç ilişkisi kurar | Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
8 | İlaçların profilaksi ve tanı amacıyla kullanımları hakkında bilgilenme ve etkin uygulama becerisini kullanır | Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
9 | Yeni ilaçların geliştirilmesi ve farmokolojinin güncel konuları takip eder | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
10 | Reçete ve prospektüs bilgilerini yorumlar | Anlatım, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Farmakolojiye giriş; farmakolojinin çalışma alanı ve dalları | |
2 | Farmasötik şekiller ve ilaç uygulama yolları | |
3 | Farmakokinetik ve farmakodinamik | |
4 | İlaç yan etkisi ve zehirlenmeler, ilaç bağımlılığı | |
5 | Kemoterapi – antibiyotik ve sulfonamidler | |
6 | Kemoterapi – antihelmintik, antiprotozoal, antiviral, antimalaryal, antifungal ilaçlar ve Kanser kemoterapisi | |
7 | Kalp ve damar sistemi hastalıklarında kullanılan ilaçlar | |
8 | Merkezi Sinir Sistemi ilaçları | |
9 | Merkezi Sinir Sistemi ilaçları | |
10 | Otonom Sinir Sistemi ilaçları | |
11 | Solunum sistemi ilaçları | |
12 | Sindirim sistemi ilaçları | |
13 | Endokrin bozuklukların tedavisinde kullanılan ilaçlar | |
14 | Otakoidler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | -Sağlık Yüksekokulları için Farmakoloji, Doç.Dr. Haki KARA -Farmakoloji; Prof.Dr. Oğuz KAYAALP; Nobel Tıp Kitabevi Yayını, - Farmakoloji; Prof.Dr. İsmet DÖKMECİ; Trakya Üniversitesi Yayını. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | ||||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |