Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ambulans Servis Eğitimi II | İAY 108 | 2 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | HEMŞİRE NAİME TAYMAZ |
Dersi Verenler | HEMŞİRE NAİME TAYMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Afet ve afet yönetimini kavrar, Çevresel Acillerde (Soğuk ve sıcağa maruz kalma, elektrik ve yıldırım çarpmalarında, ) Boğulmalar, Zehirlenmeler, Isırık ve Sokmalarda Acil Bakım Uygular, Triyaj tanımı, renk kodları ve protokollerini, Yerinde Triyaj (START) İkincil (Tıbbi) Triyaj Tahliye (Sevk) Triyajı yapar. |
Dersin İçeriği | Afet ve afet yönetimini, Çevresel Acillerde (Soğuk ve sıcağa maruz kalma, elektrik ve yıldırım çarpmalarında, ) Boğulmalar, Zehirlenmeler, Isırık ve Sokmalarda Acil Bakım, Triyaj tanımı, renk kodları ve protokoller Yerinde Triyaj (START) İkincil (Tıbbi) Triyaj Tahliye (Sevk) Triyaj öğrenme |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Afet tanımı ve afet yönetimini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
2 | Zehirlenme, zehirlenme türlerini ve acil bakım ve yaklaşımı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
3 | Isırık ve sokmalarda acil bakımı ve yaklaşımı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
4 | Sudaki acil bakım ve yaklaşımı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
5 | Yanık çeşitleri ve yanıklarda acil bakım ve yaklaşımı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
6 | Sıcak acilleri, sıcak etkilenmesinde acil bakım ve yaklaşımı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
7 | Soğuk etkilenmesinde acil bakım ve yaklaşımı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
8 | Elektrik ve yıldırım çarpmalarında acil bakım ve yaklaşımı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
9 | Hava embolisi (dekopresyon-vurgun)ide yaklaşım ve ilk yardımı kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
10 | Tehlikeli maddelerin tanımı, akut radyasyon sendromu ve ilk yardımı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
11 | Triyaj tanımı, renk kodları ve protokollerini kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
12 | Solunum acilleri ve ilk yardımı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Afet tanımı, afet türleri ve yönetimi | |
2 | Zehirlenme çeşitleri Sindirim yoluyla organik fosfor, insektisit, aspirin, mantar, botilismus )solunum ve deri yoluyla zehirlenmelerde acil bakım | |
3 | Isırık ve sokmalarda acil bakım(Kedi, köpek, fare, kene, akrep, örümcek, arı, deniz canlıları)ve korunma yoları, acil yaklaşım ve müdahale | |
4 | Sudaki boğulmalar da kurtarma ve acil bakım ve acil müdahale | |
5 | Yanık ve yanık çeşitlerinde acil bakım ve acil müdahale | |
6 | Sıcak zararlarında (sıcak acillerinde)ilk yardım ve acil müdahale | |
7 | Soğuk zararlarında (soğuk acillerinde) ilk yardım ve acil müdahale | |
8 | Elektrik ve yıldırım çarpmasında acil yaklaşım ve müdahale | |
9 | Hava embolisi (dekopresyon-vurgun)ide yaklaşım acil yaklaşım ve müdahale | |
10 | Yıl içi Sınavı | |
11 | Tehlikeli maddelerin tanımı, akut radyasyon sendromu, ilk yardım ve müdahale | |
12 | Triyaj (Triyaj tanımı, renk kodları ve protokoller, yerinde Triyaj (START) İkincil (Tıbbi) Triyaj, Tahliye (Sevk) Triyajı) | |
13 | Kırık ve çıkıklarda acil yaklaşım | |
14 | Kazanımlarla ilgili vaka çalışmaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ambulans Servis Eğitimi II Ders Notları |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlk ve Acil Yardım alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. | X | |||||
4 | İlk ve Acil Yardım alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi alarak sorumluluk alabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazışı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
7 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
8 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olmak. | X | |||||
10 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olmak. | X | |||||
11 | Bedensel ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilinci kazanmak. | X | |||||
12 | Alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahip insan vücudunun sistemleri ve temel yapıları ile anatomisine hakim olmak. | X | |||||
13 | Alan terminolojisini etkin kullanabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
14 | Ambulans içerisinde bulunan tüm malzeme ve ekipmanları tanıyabilme, uygun şekilde kullanabilme ve bakımını yapabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
15 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ara Sınav | 55 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 7 | 7 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |