Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Computer-Aıded Manufacturıng (Cam) | CMM 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET FIRAT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgisayar ortamında ürün tasarımı ve imalatını destekleyen, dolayısıyla ürün kalitesini yükselten, işleme ve hazırlık zamanını kısaltan, ürüne ait teknik verileri ve detayları muhafaza etme/dönüştürme ve taşımada büyük kolaylıklar sağlayan profesyonel bilgisayar yazılımlarının Imalat sektöründe kullanımı hızla yaygınlaşmaktadır. Bu amaçla, dünyada ve ülkemizde büyük ve orta ölçekli sanayi kuruluşları tarafından özellikle karmaşık geometriye sahip endüstriyel parçaların hızlı ve hassas biçimde imalatına yönelik CAM programlarının temel prensipleri teorik ve uygulamalı olarak gösterilecektir. |
Dersin İçeriği | 1. Bilgisayar destekli tasarım (CAD) ve bilgisayar destekli imalat (CAM) sistemlerine giriş 2. CAD ile katı model tasarımı 3. Üretim işlemleri ve parça işleme tasarımında temel esaslar 4. CAM ile üretim a. Kullanıcı arayüzü b. Takım bankası ve parametreleri c. İşleme parametreleri d. Blok malzeme tanımlama e. Takım yolu tanımlama f. NC kodlarının oluşturulması 5. NC kodlarının tezgaha aktarılması 6. CNC işleme merkezinde örnek uygulama |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgisayar destekli tasarım ve üretimin (CAD/CAM) temel prensiplerini ve önemini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
2 | Bilgisayar destekli üretimine esas teşkil eden temel imalat bilgilerini ve önemli işlem parametrelerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
3 | Tezgah, kesici takım ve işlem parametrelerinin ürün özelliklerine etkisini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
4 | İstenen kriterlere uygun takım tezgahı, işleme yöntemi ve kesici seçimlerini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
5 | Kullanılacak imalat yöntemi ve tasarımının çevre ve insan sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerini, iş kazası risklerini ve alınabilecek karşı tedbirleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Introduction to CAD-CAM processes | |
2 | 3D modelling through CAD | |
3 | Principles of manufacturing processes | |
4 | Process design with CAM | |
5 | Tooling principles, Tool selection and database | |
6 | Process parameters selection | |
7 | Machine selection and work stock/billet definition | |
8 | Tool path strategies, generation and simulation | |
9 | NC code generation | |
10 | Mid-term exam | |
11 | Transfer of NC codes to the machine tool | |
12 | CNC machine tool pre-operation setup | |
13 | CAM exercise and CAM/CNC applications | |
14 | Project presentation |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. P. Radhakrishnan, S. Subramanyam, V. Raju, CAD, CAM, CIM, 3rd Ed., 2008 2. Ibrahim Zeid, Mastering CAD/CAM,: McGraw-Hill, 2004 3. Smid, Peter, NC programming handbook : a comprehensive guide to practical CNC programming, 2nd ed., New York, Industrial Press , 2003 4. Cornelius T. Leondes, Computer aided design / Computer aided manufacturing (CAD/CAM), 2003 5. Groover, M.P., Automation, Production Systems and Computer-Integrated Manufacturing, 2nd Ed., Prentice-Hall, 2001 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |