Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klâsik Türk Edebiyatı-Zirve Eserler | ETE 522 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BAYRAM ALİ KAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Leylâ ile Mecnûn ve Hüsn ü Aşk adlı mesnevîlerin ayrıntılı bir şekilde ele alınıp tanıtılması. |
Dersin İçeriği | Klasik Türk Edebiyatının zirve eserlerinden (şâheserlerinden) kabul edilmelerine rağmen, lisans döneminin şartları gereği üzerlerinde yeterince durulamayan Leylâ ile Mecnûn ve Hüsn ü Aşk mesnevîlerinin biçim, dil-üslup, içerik vb. özellikleri bakımından ayrıntılı ve karşılaştırmalı bir şekilde ele alınması, şairlerinin etkilendikleri ve etkiledikleri şairler ile eserler üzerinde ayrıntılı bir şekilde durulması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Klasik Türk Edebiyatında çift kahramanlı aşk konulu mesneviler hakkında bilgi sahibidir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
2 | Fuzûlî’nin edebî kişiliği, eserleri ve bilhassa Leylâ ile Mecnûn mesnevîsi hakkında ayrıntılı bilgi sahibidir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
3 | Leylâ ile Mecnûn adlı mesnevinin kaynağını ve edebiyatımızdaki ilk örneklerini bilir. | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Fuzûlî’nin Leylâ ile Mecnûn’u yazarken yararlandığı, etkilendiği veya örnek aldığı şair ve eserleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Leylâ ile Mecnûn’un biçim, içerik, dil ve üslup ile diğer yönlerine ilişkin özelliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
6 | Leylâ ile Mecnûn’un etkileri ile eser hakkında yapılan çalışmaları bilir. | Anlatım, | Ödev, Sınav, |
7 | Şeyh Gâlib’in edebî kişiliği, eserleri ve bilhassa Hüsn ü Aşk mesnevîsi hakkında ayrıntılı bilgi sahibidir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
8 | Hüsn ü Aşk’ın yazılış sebebi ile etkilendiği öne sürülen eser ve kaynaklar hakkında bilgi sahidir. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
9 | Hüsn ü Aşk’ın biçim, içerik, dil ve üslup ile diğer yönlerine ilişkin özelliklerini bilir. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
10 | Hüsn ü Aşk’a yazılan nazireler hakkında bilgi sahibidir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
11 | Hüsn ü Aşk’ın etkileri ile eser hakkında yapılan çalışmaları bilir. | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klasik Türk Edebiyatında çift kahramanlı aşk mesnevileri. | Prof. Dr İsmail Ünver’in “Mesnevî” adlı makalesinin “Çift Kahramanlı Aşk Mesnevileri” bölümünün incelenmesi. |
2 | Fuzûlî’nin edebî kişiliği, şairliği ve mesnevileri. | |
3 | Leylâ ile Mecnûn mesnevîsinin Arap ve Türk edebiyatlarındaki ilk örnekleri. | |
4 | Fuzûlî’nin eserini yazarken etkilendiği şair ve eserler ile mesnevîsinin biçim özellikleri. | Prof. Dr. Pervin Çapan’ın Mesneviye Düşen Aşklar-Ali Şîr Nevâî ve Fuzûlî’nin Leylâ ile Mecnûn Mesnevîlerinin Karşılaştırılması, Muğla 1999 adlı doçentlik takdim tezinin İSAM Ktp.den incelenmesi. |
5 | Leylâ ile Mecnûn’un içerik, dil ve üslûp ile diğer özellikleri. | |
6 | Leylâ ile Mecnûn’un günümüz edebiyatına etkileri ve eser üzerine yapılan çalışmalar. | |
7 | Şeyh Gâlib’in edebî kişiliği, şairliği ve Hüsn ü Aşk. | |
8 | Hüsn ü Aşk mesnevîsinin yazılma sebebi ve şairin eserini yazarken etkilendiği, yararlandığı öne sürülen şair ve eserler. | Abdülbâkî Gölpınarlı’nın Hüsn ü Aşk, İstanbul 1968 adlı çalışmasının ilgili bölümünün incelenmesi. |
9 | ARA SINAV | |
10 | Hüsn ü Aşk’ın biçim ve içerik özellikleri. | |
11 | Hüsn ü Aşk’ın dil ve üslûp ile diğer özellikleri. | |
12 | Hüsn ü Aşk’a yazılan nazîrelerin özellikleri. | |
13 | Hüsn ü Aşk’ın günümüz edebiyatına etkileri ve eser hakkında yapılan çalışmalar. | Beşir Ayvazoğlu’nun Şeyh Gâlib Kitabı’ndaki “Yaşayan Şeyh Gâlib” makalesinin incelenmesi. |
14 | Hüsn ü Aşk’ın günümüz edebiyatına etkileri ve eser hakkında yapılan çalışmalar. | Beşir Ayvazoğlu’nun Şeyh Gâlib Kitabı’ndaki “Yaşayan Şeyh Gâlib” makalesinin incelenmesi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Şeyh Gâlip, Hüsn ü Aşk (Hazırlayan: Prof. Dr. Hüseyin Ayan-Prof. Dr. Orhan Okay), Dergah Yayınları, İstanbul 1975, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | X | |||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | ||||||
12 | |||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
2. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
3. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 137 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |