Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Arkeojeofizik | JFM 432 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HASAN KARAASLAN |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. HASAN KARAASLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Gömülü arkeolojik yapıların tespitine uygun olan jeofizik yöntemi ve buna ilişkin saha parametrelerini belirleyerek uygun veri işlem adımları ile gömülü yapıya ait 2D ve 3D modelleri oluşturabilen mühendisler yetiştirmek. |
Dersin İçeriği | Anadolu' da mevcut olan antik yapılara ilişkin bilgiler Özellikle elektrik, manyetik ve GPR yöntemlerinin arkeolojik alanlarda kullanımına ilişkin temel bilgiler Dünyada ve özellikle Türkiye' de arkeolojik alanlarda yapılan jeofizik çalışmalar ve bunların örnekleri
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Arkeolojik Yerleşmeler ve Mimari Hakkında Genel Bilgileri kavrar. | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
2 | Jeofizik yöntemlerin arkeolojide kullanımını kavrar | Anlatım, | Ödev, Sınav, |
3 | Dünyada ve Türkiye'de gerçekleştirilen arkeojeofizik çalışmaların farkında olur | Anlatım, | Ödev, Sınav, |
4 | Yapay verileri inceleyerek arkeolojik alanlarda karşılaşılacak sorunları bilir | Anlatım, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş- Arkeojeofizik nedir? Jeofiziğin bu tür alanlar için önemi? | |
2 | Arkeolojik alanlarda en sık kullanılan jeofizik yöntemler | |
3 | Elektrik özdirenç yöntemi | |
4 | Elektrik özdirenç yöntemi- Örnekler | |
5 | Manyetik Yöntem | |
6 | Manyetik Yöntem-Örnekler | |
7 | GPR yöntemi | |
8 | GPR yöntemi- Örnekler | |
9 | Yapay veri- arazi verisi uygulaması | |
10 | Jeofizikte görüntü işleme teknikleri | |
11 | Jeofizikte görüntü işleme teknikleri- Örnekler | |
12 | Dünyada ve Türkiyede Yapılan Arkeojeofizik Çalışmaları I | |
13 | Dünyada ve Türkiyede Yapılan Arkeojeofizik Çalışmaları II | |
14 | Dünyada ve Türkiyede Yapılan Arkeojeofizik Çalışmaları III |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Derleme Notlar |
Ders Kaynakları | Prof. Dr. Bülent ORUÇ. ‘’Teori ve Örnekleriyle Jeofizikte Modelleme’’. Umuttepe Yayınları. Kocaeli 2012.
Karavul ve Karaaslan 2016. Investigation of structures in the Alabanda Bouleuterion by electrical resistivity method. Arab J Geosci (2016) 9:511
Karaaslan ve Karavul 2018. Usefulness of electrical and magnetic methods in finding buried structure of the Alabanda Ancient Cistern in Çine Town, Aydın City, Turkey. Arabian Journal of Geosciences (2018) 11:178
Karaaslan 2020. Edge detection for the buried archaeological structures with the geophysical image processing method in the Alabanda Ancient Cistern in Turkey. Archaeol Prospect., 27(3): 275-284
Doç Dr. Meriç Aziz Berge. Arkeojeofizik Prospeksiyon Ders Notları. Dokuz Eylül Üni. Jeofizik Müh. 2019
Kaya ve ark. 2013. ‘’Kültür Mirasımız, Torunlarımızın Emaneti İçin Arkeojeofizik Neden, Nereye?’’. www.jeofizik.org.tr |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | X | |||||
9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | X | |||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
1. Ara Sınav | 50 |
2. Ödev | 15 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |