Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tasavvuf Düşüncesi | ILA 446 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALİ VASFİ KURT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ALİ VASFİ KURT, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Tasavvuf düşüncesinin teşekkülü, olgunlaşması ve yenilenmesine dair bir çerçeve sunulması, bu sunulan çerçevenin tasavvuf literatüründeki klasik eserlerin okutulmasıyla belirginleştirilmesi. |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriğini tasavvufun erken döneminden itibaren yazılmış olan eserler çerçevesinde sufi düşüncenin gelişim, değişim ve meseleleri, bunlara dair tartışmalar oluşturur. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tasavvuf düşüncesinin doğuşunu ve gelişimini açıklar. | Anlatım, | Sınav , |
2 | tasavvuf tarihinin dönemlerini açıklar. | Anlatım, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tasavvuf tarihinin dönemlendirilmesi | |
2 | Erken dönem tasavvuf düşüncesinin oluşumu, temsilcileri ve temel meseleleri | |
3 | Velayet ve Bilgi-Hakim Tirmizi-Beyanü’l-Fark ve Hatmü’l-Velaye | |
4 | Ahlak-Muhasibi-er-Riaye li Hukukillah ve el-Akl | |
5 | Tasavvufun Bir İlim Olarak İnşası-Serrac-el-Luma | |
6 | Adab-Ebu Talib el-Mekki-Kutu’l-Kulub | |
7 | Tasavvuf-Kelam İlişkileri-Kelabazi-et-Taarruf, | |
8 | Sünni Tasavvufun İnşası-Kuşeyri-Risale, Hucviri-Keşfu’l-Mahcub | |
9 | Tasavvuf Metafiziğinin İnşası | |
10 | İbn Arabi Hayatı, Eserleri, Dini Düşüncedeki Yeri | |
11 | İbn Arabi’ye Yöneltilen Eleştiriler, İbn Arabi Takipçileri | |
12 | İbn Arabi’de Epistemoloji | |
13 | İbn Arabi’de Varlık | |
14 | Fususu’l-Hikem ve Futuhat-ı Mekkiyye’den Örnek Metinler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Avni Konuk, Fusûsu’l-hikem Terceme ve Şerhi, I-IV, haz. M. Tahralı-S. Eraydın, İstanbul: MÜİF Yay., 1994. Ebû Nasr Serrâc, el-Lüma’ –İslam Tasavvufu-,çev. Hasan Kamil Yılmaz, İstanbul: Erkam Yayınları, 2013. Hucvirî, Keşfu’l-mahcûb –Hakikat Bilgisi-, çev. Süleyman Uludağ, İstanbul: Dergah Yay., 2000. Kelâbâzî, Doğuş Devrinde TasavvufTa’arruf,haz. Süleyman Uludağ, Dergah Yay., 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | X | |||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | X | |||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | X | |||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | X | |||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |