Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kariyer Danışmanlığında Görüşme Becerileri RPD 037 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ
Dersi Verenler Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda BİÇENER

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin kariyer danışmanlığında, mülakatlarda ve iş görüşmelerinde kullanılan teknik bilgileri, etkili iletişim yöntemlerini, beden dilinin kullanımını ve mesleki envanterlerin özelliklerini öğrenmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Mülakat teknikleri, personel seçiminde uyulması gereken kurallar; örgütsel kariyer planlama; iş tanımları, mülakat teknikleri ve mülakatta uyulması gerekli kurallar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kariyer planlama aşamalarını sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Bireysel kariyer stratejisi oluşturur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Kariyer danışmanlığındaki iş tanımlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Mülakat tekniklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
5 Mülakatta uyulması gereken kuralları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
6 Etkili iletişim becerilerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
7 Beden dilini ve anlamlarını yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
8 Mülakatta kullanılan test ve envanterlere hakimdir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
9 Kariyer danışmanlığında kullanılan terapotik becerileri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
10 Görüşmedeki etik ve yasal konuları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kariyer kavramı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Kariyer planlama ve aşamaları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Bireysel kariyer gelişimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Kariyer stratejisinin oluşturulması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Kariyer planlama modeli Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Kariyer danışmanlığında ilke ve teknikler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 İş tanımları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara Sınav
9 Görüşmeye hazırlık ve görüşme aşamaları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Görüşmede kullanılan mesleki envanterler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Mülakat teknikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Mülakatta uyulması gerekli kurallar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Sözlü ve sözsüz iletişim Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Etik ve yasal konular Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu

Sümer, C. (1999). İnsan kaynakları yönetimi etkinliği olarak örgütsel kariyer planlama ve geliştirme, Türk Psikologlar Derneği.

http://www.psikolog.org.tr/bulten/yazilar/09_kariyerp.htm

Ders Kaynakları

Aytaç, S. (1997). Çalışma yaşamında kariyer yönetimi, planlaması, geliştirilmesi ve sorunları. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.

Yalçın, S.(1985). Personel yönetimi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.

 

Yeşilyaprak, B. (2011). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı. Ankara: Nobel yayın Dağıtım

 

Amundson, N., Poehnell, G. ve Pattern, M. (2008). Mesleki teleskop (Çev. F. Korkut- Owen). Ankara: Anı yayıncılık

Korkut- Owen, F. (2008). Meslek seçimini etkileyen etmenler. (R. Özyürek Ed). Kariyer Yolculuğu. (1-23), Ankara: Ulusal Ajans.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4