Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Evlilik Öncesi Psikolojik Danışma | RPD 023 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | -Cinsel Sağlık Eğitimi -Çocuk İstismarı ve İhmali -Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları -Aile Danışmanlığı ve Etik -Aile İçi İlişkiler ve İletişim -Kültüre Duyarlı Aile Danışmanlığı -Toplumsal Cinsiyet Eşitliği -Yakın İlişkiler Psikolojisi -Ana-Baba Eğitimi -Türk Kültüründe Aile ve Çocuk |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EYÜP ÇELİK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Samet Makas |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Kuramsal bilgiler ışığında aile ve evlilik ilişkileri sorunlarının anlaşılması ve evlilik öncesinde bireylere sunulacak psikolojik danışma sürecinin öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Evlilik öncesi dönem ve romantik ilişkiler, eş seçimi ve eş seçimini etkileyen faktörler, eş seçim kuramları; evlilik öncesi bireysel psikolojik danışma, çift adayları ile psikolojik danışma, evlilik öncesi psiko-eğitim program örnekleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çekiciliğin belirleyicilerini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
2 | Kendi yakın ilişkilerini bilimsel bir çerçevede analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
3 | Eş seçim kuramlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
4 | Eş seçimini etkileyen kişisel ve çevresel faktörleri yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
5 | Bireylerin cinsel sağlık gereksinimlerini sıralar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
6 | Karar verebilme ve güvenli davranış becerisi kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
7 | Bağlanma bakış açısına göre çocukluktaki ve yetişkinlikteki yakın ilişkileri yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
8 | Aile kurumunun işlevlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
9 | Evlilik öncesi psiko-eğitim programları hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
10 | Evlilik öncesinde uygulanacak psikolojik danışma süreçlerini planlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Evlilik Öncesi Dönem ve Romantik İlişkiler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
2 | Eş Seçimi ve Eş Seçiminde Önemli Faktörler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
3 | Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmada Ele Alınan Konular | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
4 | Evlilik Öncesi Grupla Psikolojik Danışma | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
5 | Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmada Kullanılan Teknikler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
6 | Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programlan | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
7 | Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmanın Etkileri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
8 | Ara sınav | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
9 | Aşk ve Aşk Kuramları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
10 | Evlilik Öncesi Dönem ve Romantik İlişkiler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
11 | Evlilik Öncesi Dönem ve Romantik İlişkiler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
12 | Romantik İlişkiler ve Aşk | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
13 | Bağlanma Kuramları ve Romantik İlişkiler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
14 | Türkiye'de Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Kalkan, M., Hamamcı, Z. (2012). Evlilik öncesi psikolojik Danışma. Ankara: Anı yayıncılık,
Fincanoğlu, N., Bulut, A. (2000) Cinsel sağlık bilgileri eğitimi öğretmen el kitabı. İstanbul: İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı.
Yetkin, N., İncesu, C. (2001). Cinsel işlev bozuklukları. İstanbul: Roche Mühtahzarları Sanayi A.Ş.Yayını.
Çokar, M., Nalbant, H. (2003). Öğretmen ve öğretmen adayları için cinsel sağlık eğitimi. İstanbul: Ceren Tanıtım. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. | X | |||||
2 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. | X | |||||
3 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur | X | |||||
4 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. | X | |||||
7 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. | X | |||||
8 | Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. | X | |||||
9 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. | X | |||||
11 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. | X | |||||
12 | Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
13 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
14 | Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. | X | |||||
15 | Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. | X | |||||
16 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. | X | |||||
17 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. | X | |||||
18 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. | X | |||||
19 | Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. | X | |||||
20 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
21 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
22 | Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | X | |||||
23 | Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. | X | |||||
24 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
25 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
26 | Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. | X | |||||
27 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır | X | |||||
28 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. | X | |||||
29 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
30 | Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
31 | İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |