Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Evlilik Öncesi Psikolojik Danışma RPD 023 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

-Cinsel Sağlık Eğitimi

-Çocuk İstismarı ve İhmali

-Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları

-Aile Danışmanlığı ve Etik

-Aile İçi İlişkiler ve İletişim

-Kültüre Duyarlı Aile Danışmanlığı

-Toplumsal Cinsiyet Eşitliği

-Yakın İlişkiler Psikolojisi

-Ana-Baba Eğitimi

-Türk Kültüründe Aile ve Çocuk

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EYÜP ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Kuramsal bilgiler ışığında aile ve evlilik ilişkileri sorunlarının anlaşılması ve evlilik öncesinde bireylere sunulacak psikolojik danışma sürecinin öğretilmesi.

Dersin İçeriği

Evlilik öncesi dönem ve romantik ilişkiler, eş seçimi ve eş seçimini etkileyen faktörler, eş seçim kuramları; evlilik öncesi bireysel psikolojik danışma, çift adayları ile psikolojik danışma, evlilik öncesi psiko-eğitim program örnekleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çekiciliğin belirleyicilerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
2 Kendi yakın ilişkilerini bilimsel bir çerçevede analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
3 Eş seçim kuramlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
4 Eş seçimini etkileyen kişisel ve çevresel faktörleri yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
5 Bireylerin cinsel sağlık gereksinimlerini sıralar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
6 Karar verebilme ve güvenli davranış becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
7 Bağlanma bakış açısına göre çocukluktaki ve yetişkinlikteki yakın ilişkileri yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
8 Aile kurumunun işlevlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
9 Evlilik öncesi psiko-eğitim programları hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
10 Evlilik öncesinde uygulanacak psikolojik danışma süreçlerini planlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Evlilik Öncesi Dönem ve Romantik İlişkiler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Eş Seçimi ve Eş Seçiminde Önemli Faktörler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmada Ele Alınan Konular Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Evlilik Öncesi Grupla Psikolojik Danışma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmada Kullanılan Teknikler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programlan Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmanın Etkileri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Aşk ve Aşk Kuramları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Evlilik Öncesi Dönem ve Romantik İlişkiler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Evlilik Öncesi Dönem ve Romantik İlişkiler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Romantik İlişkiler ve Aşk Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Bağlanma Kuramları ve Romantik İlişkiler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Türkiye'de Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kalkan, M., Hamamcı, Z. (2012). Evlilik öncesi psikolojik Danışma. Ankara: Anı yayıncılık,

 

Fincanoğlu, N., Bulut, A. (2000) Cinsel sağlık bilgileri eğitimi öğretmen el kitabı. İstanbul: İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı.

 

Yetkin, N., İncesu, C. (2001). Cinsel işlev bozuklukları. İstanbul: Roche Mühtahzarları Sanayi A.Ş.Yayını.

 

Çokar, M., Nalbant, H. (2003). Öğretmen ve öğretmen adayları için cinsel sağlık eğitimi. İstanbul: Ceren Tanıtım.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4