Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yaratıcı Drama RPD 014 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Eğitimde Drama

İnsan İlişkileri ve İletişim

Çocuk ve Ergenlerle Psikolojik Danışma

Uygulamalı Davranış Analizi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EYÜP ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Arş. Gör. Eda Biçener

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere; bireysel özelliklerini fark etmelerini sağlama, empati kurma ve eleştirel düşünme becerisi kazandırma, sosyal gelişim ve birlikte çalışma, problem çözme, iletişim kurma, gözlem ve hayal kurma becerilerini geliştirmelerini sağlamak. Mesleki düzeyde drama dersini tasarımlama ve uygulama becerisi kazandırmak.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar, yaratıcı dramanın tarihsel gelişimi; bireysel farklılıkları dikkate alarak gelişim alanlarını desteklemeye yönelik yaratıcı drama sürecinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi, alana yönelik olumlu tutum geliştirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yaratıcı dramayla ilgili temel kavramları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
2 Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
3 Yaratıcı dramanın tarihsel gelişim süreçlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
4 Çeşitli yaşlarda çocuk ve ergenlerle okul PDR hizmetlerinde yaratıcı drama etkinliklerini kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
5 Drama etkinliklerine katılabilmek için gerekli olan bilişsel süreç ve becerileri uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
6 Dramada kullanılan özel teknikleri kullanarak drama etkinliklerini yapılandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
7 Grup alıştırmalarında diğer öğrencilerle birlikte çalışmayı öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
8 Yaratıcı drama tekniklerini kullanarak bir sınıf rehberliği etkinliği geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
9 Başkalarının çalışmalarını yargılayıcı olmayan bir ortamda tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
10 Eğitimde yaratıcı drama programının planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi konularında kendini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Altınay, D. (1998). Psikodrama 300 ısınma oyunu. (3. Baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.

 

Bozdoğan, Z. (2003). Okulda rehberlik etkinlikleri ve yaratıcı drama. Ankara: Nobel Yayıncılık

 

Güven, M. ve ark. (2006). Çocuklar için yaratıcı drama. İstanbul: Epsilon Yayınevi

 

Şahin, A. (2007). Yaratıcı drama yöntemi ile anne-baba eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

 

Önder, A. (2010). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama (8.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

 

Uşaklı, H. (2011). Drama ve iletişim becerileri (2. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

 

Üstündağ, T. (2001).Yaratıcı drama öğretmenimin günlüğü. (2. baskı), Pegem A.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4