Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma | RPD 007 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | - Çocuk ve Ergenlerle Psikolojik Danışma - Travma Sonrası Psikolojik Danışma - Kısa Süreli Psikolojik Danışma - Aile Danışmanlığı ve Etik - Aile İçi İlişkiler ve İletişim - Yeni Psikolojik Danışma Yaklaşım ve Modelleri - Kültüre Duyarlı Aile Danışmanlığı - Türk Kültüründe Aile ve Çocuk |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Samet Makas |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin kültüre duyarlı psikolojik danışmanın ortaya çıkışını, danışma yeterliklerini ve bu yeterliklerin Türkiye’deki psikolojik danışman eğitimindeki yerini kavranmalarını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Kültür, kültüre duyarlı psikolojik danışma uygulamalarının tarihçesi; kültüre duyarlı psikolojik danışma uygulamalarının gelişme gerekçeleri; kültüre duyarlı psikolojik danışma yetkinlikleri; kültüre duyarlı psikolojik danışma uygulamaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kendi kültünün farkında olup, farklılıklara değer verir ve saygı gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
2 | Kendi kültürel geçmişinin, yaşantılarının, tutumlarının ve değerlerinin psikolojik danışma sürecine etkilerinin farkındadır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
3 | Kültüre duyarlı psikolojik danışmanın gerekliliğini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
4 | Kültüre duyarlı olarak psikolojik danışmanın yeterliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
5 | Danışanın özelliklerine ve ihtiyaçlarına göre müdahale planı oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
6 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma yeterliklerinin boyutlarını sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
7 | Danışanın değer ve tutumlarına gore psikolojik danışma stratejilerini ve yöntemlerini kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
8 | Kültürüne uygun psikolojik danışma kuramlarından faydalanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
9 | Genel psikolojik danışma yeterlilikleri ile kültüre duyarlı psikolojik danışmanlık yeterlilikleri arasındaki farkları tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
10 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma uygulamasında mesleki etik ilke ve kurallara uygun davranır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çokkültürlülük | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
2 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma yaklaşımı | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
3 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma standartlarının sağlanması | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
4 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma ve Türkiye | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
5 | Kültüre duyarlı psikolojik danışmanlığın yeterlilikleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
6 | Kültüre duyarli psikolojik danışma yeterliklerinin psikolojik danışman eğitimindeki yeri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
7 | Genel psikolojik danışma yeterlilikleri ile Kültüre duyarlı psikolojik danışma yeterliklerinin karşılaştırılması | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
8 | Ara sınav | |
9 | Kültüre duyarlı psikolojik danışmanın boyutları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
10 | Farkındalık boyutu | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
11 | Bilgi boyutu | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
12 | Beceri boyutu | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
13 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma alanında yetkin psikolojik danışmanların özellikleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
14 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma ve meslek etiği | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Acar, N.V. (2002). Terapötik iletişim: kişilerarası ilişkiler. Ankara: Ertem Matbaası. Danish, S.J., Augelli, R.D., ve Hauler, A.L. (1994). Yardım becerileri: Temel eğitim programı. (Çev. Ed. F. Akkoyun), Nobel Yayın: Ankara.
Meier, S. T., ve Davis S. (2006). Psikolojik danışma: Temel beceriler. (Ed. S. Doğan ve ark.). PegemA Yayıncılık: Ankara. Bektaş, Y. Kültüre duyarli psikolojik danişma yeterlikleri ve psikolojik danişman eğitimindeki yeri. Ege Eğitim Dergisi, 7(1), 43-59. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. | X | |||||
2 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. | X | |||||
3 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur | X | |||||
4 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. | X | |||||
7 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. | ||||||
8 | Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. | X | |||||
9 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. | X | |||||
11 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. | X | |||||
12 | Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
13 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
14 | Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. | X | |||||
15 | Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. | X | |||||
16 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. | X | |||||
17 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. | X | |||||
18 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. | X | |||||
19 | Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. | X | |||||
20 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
21 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
22 | Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | X | |||||
23 | Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. | X | |||||
24 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
25 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
26 | Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. | X | |||||
27 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır | X | |||||
28 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. | X | |||||
29 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
30 | Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
31 | İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kendi kültünün farkında olup, farklılıklara değer verir ve saygı gösterir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Kendi kültürel geçmişinin, yaşantılarının, tutumlarının ve değerlerinin psikolojik danışma sürecine etkilerinin farkındadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Kültüre duyarlı psikolojik danışmanın gerekliliğini tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Kültüre duyarlı olarak psikolojik danışmanın yeterliklerini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Danışanın özelliklerine ve ihtiyaçlarına göre müdahale planı oluşturur. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma yeterliklerinin boyutlarını sıralar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Danışanın değer ve tutumlarına gore psikolojik danışma stratejilerini ve yöntemlerini kullanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Kültürüne uygun psikolojik danışma kuramlarından faydalanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Genel psikolojik danışma yeterlilikleri ile kültüre duyarlı psikolojik danışmanlık yeterlilikleri arasındaki farkları tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma uygulamasında mesleki etik ilke ve kurallara uygun davranır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |