Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma RPD 007 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

- Çocuk ve Ergenlerle Psikolojik Danışma

- Travma Sonrası Psikolojik Danışma

- Kısa Süreli Psikolojik Danışma

- Aile Danışmanlığı ve Etik

- Aile İçi İlişkiler ve İletişim

- Yeni Psikolojik Danışma Yaklaşım ve Modelleri

- Kültüre Duyarlı Aile Danışmanlığı

- Türk Kültüründe Aile ve Çocuk

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin kültüre duyarlı psikolojik danışmanın ortaya çıkışını, danışma yeterliklerini ve bu yeterliklerin Türkiye’deki psikolojik danışman eğitimindeki yerini kavranmalarını sağlamak.

Dersin İçeriği

Kültür, kültüre duyarlı psikolojik danışma uygulamalarının tarihçesi; kültüre duyarlı psikolojik danışma uygulamalarının gelişme gerekçeleri; kültüre duyarlı psikolojik danışma yetkinlikleri; kültüre duyarlı psikolojik danışma uygulamaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kendi kültünün farkında olup, farklılıklara değer verir ve saygı gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Kendi kültürel geçmişinin, yaşantılarının, tutumlarının ve değerlerinin psikolojik danışma sürecine etkilerinin farkındadır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Kültüre duyarlı psikolojik danışmanın gerekliliğini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Kültüre duyarlı olarak psikolojik danışmanın yeterliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
5 Danışanın özelliklerine ve ihtiyaçlarına göre müdahale planı oluşturur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
6 Kültüre duyarlı psikolojik danışma yeterliklerinin boyutlarını sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
7 Danışanın değer ve tutumlarına gore psikolojik danışma stratejilerini ve yöntemlerini kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
8 Kültürüne uygun psikolojik danışma kuramlarından faydalanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
9 Genel psikolojik danışma yeterlilikleri ile kültüre duyarlı psikolojik danışmanlık yeterlilikleri arasındaki farkları tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
10 Kültüre duyarlı psikolojik danışma uygulamasında mesleki etik ilke ve kurallara uygun davranır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çokkültürlülük Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Kültüre duyarlı psikolojik danışma yaklaşımı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Kültüre duyarlı psikolojik danışma standartlarının sağlanması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Kültüre duyarlı psikolojik danışma ve Türkiye Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Kültüre duyarlı psikolojik danışmanlığın yeterlilikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Kültüre duyarli psikolojik danışma yeterliklerinin psikolojik danışman eğitimindeki yeri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Genel psikolojik danışma yeterlilikleri ile Kültüre duyarlı psikolojik danışma yeterliklerinin karşılaştırılması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav
9 Kültüre duyarlı psikolojik danışmanın boyutları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Farkındalık boyutu Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Bilgi boyutu Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Beceri boyutu Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Kültüre duyarlı psikolojik danışma alanında yetkin psikolojik danışmanların özellikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Kültüre duyarlı psikolojik danışma ve meslek etiği Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Acar, N.V. (2002). Terapötik iletişim: kişilerarası ilişkiler. Ankara: Ertem Matbaası.

Danish, S.J., Augelli, R.D., ve Hauler, A.L. (1994). Yardım becerileri: Temel eğitim programı. (Çev. Ed. F. Akkoyun), Nobel Yayın: Ankara.

 

Meier, S. T., ve Davis S. (2006). Psikolojik danışma: Temel beceriler. (Ed. S. Doğan ve ark.). PegemA Yayıncılık: Ankara.

Bektaş, Y. Kültüre duyarli psikolojik danişma yeterlikleri ve psikolojik danişman eğitimindeki yeri. Ege Eğitim Dergisi, 7(1), 43-59.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar.
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4