Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kısa Süreli Psikolojik Danışma RPD 005 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ
Dersi Verenler Arş.Gör. EROL UĞUR,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda BİÇENER

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın tarihçesine, ilkelerine, yöntem ve tekniklerine ve söz konusu psikolojik danışma yaklaşımına ilişkin anlayış kazanmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bilişsel, duyuşsal ve davranışsal terapi modelleri ve kısa süreli terapi tarihçesi; çözüm odaklı psikolojik danışma ilke ve teknikleri, çözüm odaklı psikolojik danışma oturumlarının yapılandırılması, kullanılan teknikler, çocuk ve ergenlerle çözüm odaklı psikolojik danışma.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Danışanla etkili bir psikolojik danışma ilişkisi kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Danışanın kendisini açması ve sürece katılımını kolaylaştıracak terapötik koşulları düzenler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Psikolojik danışma sürecini ve aşamalarını yaşantısal olarak kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Danışma sürecinde sözsüz iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
5 Danışanın özelliklerine ve ihtiyaçlarına göre müdahale planı oluşturur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
6 Psikolojik danışma oturumlarını etkili bir şekilde yürütür. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
7 Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın stratejilerini ve yöntemlerini kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
8 Çözüm odaklı psikolojik danışma yaklaşımında kullanılan teknikleri kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
9 Psikolojik danışma sürecini etkili bir şekilde sonlandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
10 Psikolojik danışma uygulamasında mesleki etik ilke ve kurallara uygun davranır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çözüm odaklı psikolojik danışma yaklaşımı ile ilgili temel kavramlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Çözüm odaklı psikolojik danışmada amaçların belirlenmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Mucize sorunun kullanımı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Kabus sorunun kullanımı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Çözümlerin keşfedilmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 İlk oturumun sonlandırılması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 İkinci ve diğer oturumların yürütülmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav
9 Danışma oturumunu sonlandırma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Çözüm odaklı danışma dilini kullanma ile ilgili egzersizler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Kararsız danışanlarla çalışırken çözüm odaklı psikolojik danışmanın kullanılması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Danışmaya zorla yönlendirilen öğrencilerle çalışırken çözüm odaklı danışma yaklaşımının kullanılması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Oturumlarda ilerleme kaydedilmediğinde yapılması gerekenler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Çözüm odaklı grup çalışmalarında aşamalar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu

Betül M. (2013). Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma: okullardaki etkililiği üzerine bir inceleme. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39),120-129.

Doğan S. (2000). Okul psikolojik danışmanları için yeni ve pratik bir yaklaşım: Çözüm Odaklı Kasa Süreli Psikolojik Danışma. Eğitim ve Bilim Dergisi,  25 (16) 59-66.

Ders Kaynakları

Gerald B. S. (2010). Okul danışmanları için çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma, (Çeviri Editörü A. KAYA), Pegem Akademi.

Olcay G. (2010). Çözüm bende saklı çözüm odaklı terapi yönetim çocuk ve gençlerde kullanımı,Efil Yayınevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 85
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4