Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuk İstismarı ve İhmali RPD 002 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet MAKAS

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Çocuk ihmali ve istismarına karşı farkındalık geliştirmenin yanı sıra, önleme ve müdahale yöntemleri konusunda da mesleki beceri edinmelerini sağlamak

Dersin İçeriği

Çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin temel kavramlar; çocuk hakları, kuramlar ve modeller, çocuk istismarı ve ihmalinin çocuk üzerindeki etkileri, terapötik yardım süreci; çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin psiko-eğitsel programlar, çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin yasalar, çocuk istismarı ile ilgili araştırmalar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çocuk istismarı ve ihmali kavramlarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
2 Çocuk istismarı ve ihmalinin sosyal nedenlerini ve sonuçlarını yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
3 Çocuk istismarı ve ihmalinin dünyada ve Türkiye’deki yaygınlık durumunu bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
4 İstismara uğramış çocukla görüşmenin temel ilkelerini bilir ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
5 Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
6 Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
7 Çocuk istismar ve ihmali açısından risk grubunda bulunan çocukları analiz eder ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
8 İstismara uğrayan çocukların ve istismarcının özelliklerini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
9 İstismar ve ihmalin çocuklar üzerindeki etkisini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
10 Çocuk istismarını önleyici müdahale çalışmaları planlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çocuk istismarı ve ihmali kavramlarına genel bakış Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Çocuk istismarı, ihmali ve çocuğun ekonomik sömürüsünün çeşitli türleri ve çoklu nedenleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Çocuk istismarı, ihmali ve çocuğun ekonomik sömürüsünün çeşitli türleri ve çoklu nedenleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Cinsel istismar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Duygusal istismar ve ihmal Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Çocuk istismarı ve ihmalini açıklamaya yönelik kuramlar; Bağlanma kuramı, Sistem yaklaşımı, Ekolojik kuram, Ebeveyn-Kabul Red kuramı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Çocuk istismar ve ihmali açısından risk grupları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 İstismara uğrayan çocukların ve istismarcının özellikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 İstismar ve ihmalin çocuklardaki belirtileri ve çocuklar, aileler, toplumlar üzerindeki etkileri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 İstismara uğramış çocuklarla psikolojik danışma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Çocuk istismarı açısından dünyada ve Türkiye ’de durum Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Türkiye’deki çocuk koruma sistemi, çocuk istismarı ile ilgili kurum ve kuruluşlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Çocuk İstismarında Önleme ve Müdahale Çalışmaları: İstismarın belirlenmesinde kullanılan yöntemler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Çuhadaroğlu, F. (ed). (2008). Çocuk ve ergen psikiyatrisi temel kitabı. Ankara: Çocuk ve Gençlik Ruh sağlığı Derneği Yayınları

 

Polat, O. (2007). Tüm boyutlarıyla çocuk istismarı 1, Tanımlar. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.

 

Polat, O. (2007). Tüm boyutlarıyla çocuk istismarı 2, önleme ve rehabilitasyon. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.

 

Polat, O. (2000). Çocuk ve şiddet. İstanbul: Der yayınları.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4