Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çocuk İstismarı ve İhmali | RPD 002 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Samet MAKAS |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Çocuk ihmali ve istismarına karşı farkındalık geliştirmenin yanı sıra, önleme ve müdahale yöntemleri konusunda da mesleki beceri edinmelerini sağlamak |
Dersin İçeriği | Çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin temel kavramlar; çocuk hakları, kuramlar ve modeller, çocuk istismarı ve ihmalinin çocuk üzerindeki etkileri, terapötik yardım süreci; çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin psiko-eğitsel programlar, çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin yasalar, çocuk istismarı ile ilgili araştırmalar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çocuk istismarı ve ihmali kavramlarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
2 | Çocuk istismarı ve ihmalinin sosyal nedenlerini ve sonuçlarını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
3 | Çocuk istismarı ve ihmalinin dünyada ve Türkiye’deki yaygınlık durumunu bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
4 | İstismara uğramış çocukla görüşmenin temel ilkelerini bilir ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
5 | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, | |
6 | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, | |
7 | Çocuk istismar ve ihmali açısından risk grubunda bulunan çocukları analiz eder ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
8 | İstismara uğrayan çocukların ve istismarcının özelliklerini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
9 | İstismar ve ihmalin çocuklar üzerindeki etkisini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
10 | Çocuk istismarını önleyici müdahale çalışmaları planlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocuk istismarı ve ihmali kavramlarına genel bakış | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
2 | Çocuk istismarı, ihmali ve çocuğun ekonomik sömürüsünün çeşitli türleri ve çoklu nedenleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
3 | Çocuk istismarı, ihmali ve çocuğun ekonomik sömürüsünün çeşitli türleri ve çoklu nedenleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
4 | Cinsel istismar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
5 | Duygusal istismar ve ihmal | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
6 | Çocuk istismarı ve ihmalini açıklamaya yönelik kuramlar; Bağlanma kuramı, Sistem yaklaşımı, Ekolojik kuram, Ebeveyn-Kabul Red kuramı | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
7 | Çocuk istismar ve ihmali açısından risk grupları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
8 | Ara sınav | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
9 | İstismara uğrayan çocukların ve istismarcının özellikleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
10 | İstismar ve ihmalin çocuklardaki belirtileri ve çocuklar, aileler, toplumlar üzerindeki etkileri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
11 | İstismara uğramış çocuklarla psikolojik danışma | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
12 | Çocuk istismarı açısından dünyada ve Türkiye ’de durum | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
13 | Türkiye’deki çocuk koruma sistemi, çocuk istismarı ile ilgili kurum ve kuruluşlar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
14 | Çocuk İstismarında Önleme ve Müdahale Çalışmaları: İstismarın belirlenmesinde kullanılan yöntemler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Çuhadaroğlu, F. (ed). (2008). Çocuk ve ergen psikiyatrisi temel kitabı. Ankara: Çocuk ve Gençlik Ruh sağlığı Derneği Yayınları
Polat, O. (2007). Tüm boyutlarıyla çocuk istismarı 1, Tanımlar. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
Polat, O. (2007). Tüm boyutlarıyla çocuk istismarı 2, önleme ve rehabilitasyon. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
Polat, O. (2000). Çocuk ve şiddet. İstanbul: Der yayınları.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. | X | |||||
2 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. | X | |||||
3 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur | X | |||||
4 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. | X | |||||
7 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. | X | |||||
8 | Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. | X | |||||
9 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. | X | |||||
11 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. | X | |||||
12 | Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
13 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
14 | Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. | X | |||||
15 | Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. | X | |||||
16 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. | X | |||||
17 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. | X | |||||
18 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. | X | |||||
19 | Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. | X | |||||
20 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
21 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
22 | Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | X | |||||
23 | Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. | X | |||||
24 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
25 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
26 | Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. | X | |||||
27 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır | X | |||||
28 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. | X | |||||
29 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
30 | Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
31 | İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |