Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektromekanik Enerji Dönüşümü | ELM 034 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MURAT KARABACAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yasin Cantaş |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Elektrik Makineleri ve Elektromanyetik Alan Teorisi ders konuları arasındaki bağlantının kurulması ve öğrencilerin bu alanda ARGE çalışmaları yapabilecek temel bilgileri kazanabilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Manyetik devreler, relüktans, endüktans, histerezis etkisi, Sert ve yumuşak manyetik malzemeler, Mıknatıslar, manyetik alanda depolanan enerji, koenerji, Elektromıknatıslar, elektromanyetik röleler, Tek uyarmalı sistemler, Çok uyarmalı sistemler, Tek ve çok uyarmalı sistemlerde kuvvet ve enerji, Sabit mıknatıs uyarmalı sistemlerde mıknatıs analizi ve tasarımı, Relüktans makinelerde enerji dönüşümü, Elektrik uyarmalı senkron makinelerde enerji dönüşümü, Sabit mıknatıs uyarmalı senkron makinelerde enerji dönüşümü, Asenkron makinelerde enerji dönüşümü, Doğru akım makinelerinde enerji dönüşümü |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Elektromekanik enerji dönüşümü ilkelerini bilir ve problemlere uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , |
2 | Tek uyarmalı sistemlerde kuvvet ve enerji hesaplarını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , |
3 | Çoklu uyarmalı sistemlerde kuvvet ve enerji hesaplarını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , |
4 | Mıknatıs uyarmalı sistemler için mıknatıs hesaplarını ve tasarımını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Manyetik devreler, relüktans, endüktans, histerezis etkisi | |
2 | Sert ve yumuşak manyetik malzemeler | |
3 | Mıknatıslar, manyetik alanda depolanan enerji, koenerji | |
4 | Elektromıknatıslar, elektromanyetik röleler | |
5 | Tek uyarmalı sistemler, çok(lu) uyarmalı sistemler | |
6 | Tek ve çok uyarmalı sistemlerde kuvvet ve enerji | |
7 | Sabit mıknatıs uyarmalı sistemlerde mıknatıs analizi ve tasarımı | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Relüktans makinelerde enerji dönüşümü (SynRM, PMASynRM) | |
10 | Elektrik uyarmalı senkron makinelerde enerji dönüşümü (RPSM, SPSM) | |
12 | Sabit mıknatıs uyarmalı senkron makinelerde enerji dönüşümü - (SMPMSM, IPMSM) | |
13 | Asenkron makinelerde enerji dönüşümü | |
14 | Doğru akım makinelerinde enerji dönüşümü |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Elektromekanik Enerji Dönüşümü Ders Notları, Sakarya Üniversitesi, 2017, Murat Karabacak |
Ders Kaynakları | 1. Electric Machines: Steady State, Transients, and Design with MATLAB, 2004, Ion Boldea, Lucian Nicolae Tutelea, CRC Press. (Online copy will be available in Library) 2. Electrical Machines: Fundamentals of Electromechanical Energy Conversion, 2016, Jacek F. Gieras, CRC Press (Online copy will be available in Library) 3. Electric Machines, 4. edition, Tata McGraw-Hill Education, 2004, D. P. Kothari, I. J. Nagrath.Gazi 4. Electromechanical Energy Conversion I, Technical Publications, 2009, M.V.Bakshi U.A.Bakshi 5. Electromechanical Energy Conversion with Dynamics of Machines, 1988, Rakosh Das Begamudre 6. Electric Machinery, 2005, A.E. Fitzgerald, Charles Kingsley, JR., Stephen D. Umans |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Elektromekanik enerji dönüşümü ilkelerini bilir ve problemlere uygular. | |||||||||||
2 | Tek uyarmalı sistemlerde kuvvet ve enerji hesaplarını yapar. | |||||||||||
3 | Çoklu uyarmalı sistemlerde kuvvet ve enerji hesaplarını yapar. | |||||||||||
4 | Mıknatıs uyarmalı sistemler için mıknatıs hesaplarını ve tasarımını yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 3 | 4 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |