Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kırılma Analizi | MMM 423 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEDİHA İPEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MEDİHA İPEK, Prof.Dr. CUMA BİNDAL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gerilme altında malzeme davranışını öğrenmek suretiyle malzeme güvenliğini değerlendirebilmek, kırılma olayını analiz edebilmek ve hasarlı parçalar üzerinde yorum yapma yeteneği kazandırmak |
Dersin İçeriği | Gerilme altında malzemelerin davranışı, şekil değiştirme ve kırılma, kırılma türleri, kırılmayı etkileyen faktörler, kırılma mekaniği, kırılma ve hasar, hasar analizi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gerilme altında malzemelerin davranışını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | Çatlak başlangıcı, kırılmayı ve kırılma türlerini tanımlar ve kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
3 | Darbe deneyi ve sünek-gevrek geçişini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Sınav , |
4 | Grifitth yaklaşımını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
5 | Lineer elastik kırılma mekaniği konseptini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
6 | Gerilme şiddet faktörü ve kırılma tokluğunu kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
7 | Elastoplastik kırılma mekaniği, J integral ve çatlak açılımını (COD) kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
8 | Mekanik faktörlerin parçaya etkilerini öngörür ve hesaplar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
9 | Yorulma ve yorulma hasarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
10 | Hasar kavramını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , |
11 | Oluşan hasarların nedenini anlar ve problem için çözüm yolları tasarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kırılma ve hasar nedir? Kırılma ve hasar analizi | |
2 | Malzemelerin yapısı, atomlararası bağlar ve mükemmel malzemeler | |
3 | Teorik kohezif mukavemet, kristal kusurları, gerçek malzemeler | |
4 | Çatlak oluşumu: Çatlak başlaması ve ilerlemesi mekanizmaları | |
5 | Gevrek ve sünek kırılma | |
6 | Kırılma türüne etki eden faktörler, darbe deneyi | |
7 | Kırık yüzeylerinin analizi | |
8 | Yorulma ve yorulma hasarları | |
9 | Lineer elastik kırılma mekaniği, Griffith yaklaşımı | |
10 | Kırılma tokluğu, Tokluk artırma mekanizmaları, Kırılma mekanizması haritaları | |
11 | Hasar analizine giriş | |
12 | Isıl işlemde hasar riski analizi | |
13 | Korozyon hasarları | |
14 | Örnek hasar incelemesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Robert M. Caddell, Deformation and Fracture of Solids, Prentice-Hall, Inc., New Jersey, 1980. 2. V. J. Colangelo, F. A. Heiser, Analysis of Metallurgical Failures, John Wiley & Sons, New York, 1974. 3. Marc Andre Meyers, Krishan Kumar Chawla, Mechanical Metallurgy: Principles and Applications, Prentice-Hall, Inc., New Jersey, 1984. . |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||
4 | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |