Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bireysel Psikolojik Danışma Uygulaması II RPD 408 8 1 + 2 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Çocuk Psikolojisi

İnsan İlişkileri ve İletişim

Cinsel Sağlık Eğitimi

Çocuk İstismarı ve İhmali

Çocuk ve Ergenlerle Psikolojik Danışma

Kısa Süreli Psikolojik Danışma

Krize Müdahale

Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma

Yeni Psikolojik Danışma Yaklaşım ve Modelleri

Aile Danışmanlığı ve Etik

Evlilik Öncesi Psikolojik Danışma

Yakın İlişkiler Psikolojisi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin, dersin sorumlu öğretim üyesi tarafından verilen süpervizyon desteği ile psikolojik danışma yaparak, danışma sürecindeki terapötik bilgi ve becerilerini geliştirmelerini sağlamak ve psikolojik danışman adayları olarak mesleki öz-yeterlik algılarını güçlendirmektir.

Dersin İçeriği

Süpervizyon altında psikolojik danışma beceri ve tekniklerini kullanarak bireyle psikolojik danışma yapma.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Danışanla etkili bir psikolojik danışma ilişkisi kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Danışanın kendisini açması ve sürece katılımını kolaylaştıracak terapötik koşulları düzenler. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 Danışanın özelliklerine ve ihtiyaçlarına göre müdahale planı oluşturur. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Psikolojik danışma oturumlarını etkili bir şekilde yürütür. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Psikolojik danışma becerilerini psikolojik danışma sürecinde etkili bir biçimde kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Psikolojik danışma sürecini ve aşamalarını yaşantısal olarak kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
7 Danışma sürecinde sözsüz iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
8 Psikolojik danışma sürecini etkili bir şekilde sonlandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
9 Psikolojik danışma uygulamasında mesleki etik ilke ve kurallara uygun davranır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
10 Bir psikolojik danışman adayı olarak geliştirilmesi gereken yönlerini fark eder ve kendini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyonuna İlişkin Genel Kurallar, Gereklilikler, Rol ve Sorumluluklar Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyonuna İlişkin Genel Kurallar, Gereklilikler, Rol ve Sorumluluklar
2 Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Sürecine İlişkin Temel Konulara Genel Bir Bakış Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Sürecine İlişkin Temel Konulara Genel Bir Bakış
3 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
4 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
5 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
6 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
7 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
8 Ara Sınav
9 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
10 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
11 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
12 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
13 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma
14 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Sürecinin Genel Bir Değerlendirmesi Sözlü Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Danish, S. J., Augelli, R. D. ve Hauler, A. L. (1994). Yardım becerileri: Temel eğitim programı. F. Akkoyun (Çev. Ed.),  Ankara: Nobel Yayınevi.

Egan, G. (1997). Psikolojik danışmaya giriş: Kişilerarası ilişkiler kurmada ve kişisel yardım hizmetini vermede sistematik bir model. F. Akkoyun (Ed.), Ankara: Nobel Yayınevi.

Egan, G. (1997). Yardım becerileri alıştırmaları. F. Akkoyun (Ed.), Ankara: Nobel Yayınevi.

Meier, S. T. ve Davis S. (2006). Psikolojik danışma: Temel beceriler. S. Doğan (Çev. Ed.), Ankara: PegemA Yayıncılık

Nelson-Jones, R. (2015). Temel psikolojik danışma becerileri. G. Sart (Çev.),  Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Voltan-Acar, N. (2002). Terapötik iletişim: Kişilerarası ilişkiler. Ankara: Ertem Matbaası.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 15
2. Ödev 15
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 2 4 8
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 87
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,48
Dersin AKTS Kredisi 3