Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kişilik Kuramları RPD 202 4 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT İSKENDER
Dersi Verenler Prof.Dr. MURAT İSKENDER,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erol UĞUR

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Kişilik üzerine ortaya atılan kuramları ve kişiliğin gelişimini kavratarak edinilen bilgilerin alan uygulamalarıyla ilişkilendirilmesini sağlamayı amaçlar. 

Dersin İçeriği

Kişilikle ilgili temel kavramlar, kişiliğin gelişimi, uyum ve ruh sağlığı; kişilik kuramlarının özellikleri ve karşılaştırılması, kişilik kuramlarının alan uygulamaları ile ilişkilendirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kişilik ile ilgili temel kavramları sıralar. Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Kişiliğin gelişiminde etkili olan biyolojik faktörleri açıklar. Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Kişiliğin gelişiminde etkili olan çevresel faktörleri açıklar. Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Kişilik gelişimi ile ruh sağlığı ve uyum sorunları arasındaki neden-sonuç ilişkisini açıklar. Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Kişilik bozukluklarının nedenlerini açıklar. Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Kişilik bozuklukları arasındaki benzerlik-farklılıkları ifade eder. Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 Farklı kuramlara göre kişilik gelişim sürecini açıklar. Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
8 Kişilik kuramları ile ruh sağlığı ve uyum sorunlarını ilişkilendirir. Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
9 Kişilik kuramlarını alan uygulamalarında hangi noktada kullanabileceğini açıklar. Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
10 Kişilik kuramlarından faydalanarak alan uygulamalarında kullanabileceği müdahale yöntemlerini sıralar. Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Temel kavramlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Psikanalitik kuramlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Psikanalitik kuramlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Davranışçı kuramlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Bilişsel kuram- İnsancıl kuram Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Varoluşçu kuram Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav
9 Ayırıcı özellik kuramı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Biyolojik kuram Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 A Tipi Kişilik bozuklukları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 B Tipi Kişilik Bozuklukları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 C Tipi kişilik bozuklukları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Genel değerlendirme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Burger, J.M., (2014).Kişilik.İstanbul: Kaknüs.

Cervone, D., Lawrence, A.P., (2016). Kişilik Psikolojisi. Ankara: Nobel.

Yazgan İnanç, B., Yerlikaya, E.E., (2008). Kişilik Kuramları.Ankara: Pegem.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 1 1
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 57
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,28
Dersin AKTS Kredisi 2