Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kişilik Kuramları | RPD 202 | 4 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT İSKENDER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MURAT İSKENDER, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Erol UĞUR |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Kişilik üzerine ortaya atılan kuramları ve kişiliğin gelişimini kavratarak edinilen bilgilerin alan uygulamalarıyla ilişkilendirilmesini sağlamayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Kişilikle ilgili temel kavramlar, kişiliğin gelişimi, uyum ve ruh sağlığı; kişilik kuramlarının özellikleri ve karşılaştırılması, kişilik kuramlarının alan uygulamaları ile ilişkilendirilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kişilik ile ilgili temel kavramları sıralar. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Kişiliğin gelişiminde etkili olan biyolojik faktörleri açıklar. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Kişiliğin gelişiminde etkili olan çevresel faktörleri açıklar. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Kişilik gelişimi ile ruh sağlığı ve uyum sorunları arasındaki neden-sonuç ilişkisini açıklar. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Kişilik bozukluklarının nedenlerini açıklar. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Kişilik bozuklukları arasındaki benzerlik-farklılıkları ifade eder. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Farklı kuramlara göre kişilik gelişim sürecini açıklar. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
8 | Kişilik kuramları ile ruh sağlığı ve uyum sorunlarını ilişkilendirir. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
9 | Kişilik kuramlarını alan uygulamalarında hangi noktada kullanabileceğini açıklar. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
10 | Kişilik kuramlarından faydalanarak alan uygulamalarında kullanabileceği müdahale yöntemlerini sıralar. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
2 | Temel kavramlar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
3 | Psikanalitik kuramlar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
4 | Psikanalitik kuramlar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
5 | Davranışçı kuramlar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
6 | Bilişsel kuram- İnsancıl kuram | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
7 | Varoluşçu kuram | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
8 | Ara sınav | |
9 | Ayırıcı özellik kuramı | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
10 | Biyolojik kuram | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
11 | A Tipi Kişilik bozuklukları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
12 | B Tipi Kişilik Bozuklukları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
13 | C Tipi kişilik bozuklukları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
14 | Genel değerlendirme | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
Kaynaklar | ||
---|---|---|
Ders Notu | ||
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. | X | |||||
2 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. | X | |||||
3 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur | X | |||||
4 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. | X | |||||
7 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. | X | |||||
8 | Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. | X | |||||
9 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. | X | |||||
11 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. | X | |||||
12 | Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
13 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
14 | Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. | X | |||||
15 | Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. | X | |||||
16 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. | X | |||||
17 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. | X | |||||
18 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. | X | |||||
19 | Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. | X | |||||
20 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
21 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
22 | Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | X | |||||
23 | Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. | X | |||||
24 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
25 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
26 | Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. | X | |||||
27 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır | X | |||||
28 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. | X | |||||
29 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
30 | Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
31 | İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kişilik ile ilgili temel kavramları sıralar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Kişiliğin gelişiminde etkili olan biyolojik faktörleri açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Kişiliğin gelişiminde etkili olan çevresel faktörleri açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Kişilik gelişimi ile ruh sağlığı ve uyum sorunları arasındaki neden-sonuç ilişkisini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Kişilik bozukluklarının nedenlerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Kişilik bozuklukları arasındaki benzerlik-farklılıkları ifade eder. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Farklı kuramlara göre kişilik gelişim sürecini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Kişilik kuramları ile ruh sağlığı ve uyum sorunlarını ilişkilendirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Kişilik kuramlarını alan uygulamalarında hangi noktada kullanabileceğini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Kişilik kuramlarından faydalanarak alan uygulamalarında kullanabileceği müdahale yöntemlerini sıralar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 1 | 13 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 57 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,28 | ||
dersAKTSKredisi | 2 |