Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karakter ve Değer Eğitimi RPD 206 4 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN ÇALIŞKAN
Dersi Verenler Prof.Dr. HÜSEYİN ÇALIŞKAN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilerin değerler eğitiminin tanımı, önemi ve amacını, değerler eğitiminde eğitimin kapsamını, değerler eğitimindeki farklı yaklaşımları, toplumsal ve bireysel değerler eğitimi ile alakalı farkındalık geliştirmek ve mesleki beceri edinmelerini sağlamak.

 

Dersin İçeriği

Değerler eğitiminin tanımı, önemi ve amacı, değerler eğitiminde eğitimin kapsamı, değerler eğitiminde farklı yaklaşımlar, toplumsal ve bireysel değerler eğitimi, toplumsal değişimler ve değerlere etkisi, toplumsal bağlamda değerler eğitimine duyulan gereksinim, ahlaki değerlerin gelişimine farklı yaklaşımlar, program felsefesi ve değerler eğitimi arasındaki ilişki, değerler eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Değerler eğitiminin tanımını bilir. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
2 Değerler eğitimin önemi ve amacını kavrar. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
3 Değerler eğitiminde eğitimin kapsamını tartışır. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
4 Değerler eğitiminde farklı yaklaşımları yorumlar. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
5 Toplumsal ve bireysel değerler eğitimini bilir. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
6 Toplumsal değişimler ve değerlere etkisini tartışır. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
7 Toplumsal bağlamda değerler eğitimine duyulan gereksinimi yorumlar. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
8 Ahlaki değerlerin gelişimine farklı yaklaşımları bilir. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
9 Program felsefesi ve değerler eğitimi arasındaki ilişkiyi kavrar. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
10 Değerler eğitiminde kullanılan yönetm ve teknikleri kullanır. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Değerler eğitimi: Tanımı, önemi ve amacı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Değerler eğitiminde okulun sorumlulukları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Değerler eğitiminin kapsamı: Değerlerin tanımı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Değerler eğitiminde farklı yaklaşımlar: Değerler eğitiminin felsefi temelleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Ahlaki Değerler Eğitimi : Karakter Eğitimi Yaklaşımı, Geleneksel Karakter Eğitimi, Çağdaş Karakter Eğitimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Ahlaki Değerler Eğitimi : Karakter Eğitimi Yaklaşımı, Geleneksel Karakter Eğitimi, Çağdaş Karakter Eğitimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Ahlaki Değerler Eğitimi: İnsani Değerler Analizi Yaklaşımı, Bilişsel Gelişimsel Yaklaşım Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav
9 Ahlaki Değerler Eğitimi: Duyarlılık Ahlakı Yaklaşımı, Yapılandırmacı Ahlaki Eğitim Yaklaşımı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Ahlaki Değerler Eğitimi: Bütünleştirici Etik Eğitim Yaklaşımı, Sosyal Alan Yaklaşımı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Toplumsal Değerler Eğitimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Bireysel Değerler Eğitimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Toplumsal bağlamda değerler eğitimi: Toplumsal değişimler ve değerlere etkisi, toplumsal bağlamda değerler eğitimine duyulan gereksinim Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Eğitim programlarında karakter eğitimi stratejileri: Tüm okulu kapsayan stratejiler, sınıflarda kullanılan stratejiler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1]  Kaymakcan, R. -Zengin, M. -Arslan, Ş. vd. (2007).Değerler ve Eğitimi. DEM Yayınlar
[2] Kaymakcan ve Meydan (2011) Din kültürü ve Ahlak Bilgisi Programları ve Öğretmenlerine Göre Değerler Eğitimi, Değerler Eğitimi Dergisi C: 9 Sayı: 21, Sayfa: 29-55
[3] Kaymakcan ve Meydan(2012) Yerel Evrensel İkileminde İlköğretim DKAB ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarında Değerler, Kuyeb 12(2), 1573-1591. 

[4] Kaymakcan, R. - Uyanık, M. (2007). Teorik ve Pratik Yönleriyle Ahlak, DEM Yayınları 5. Çağrıcı, M. (2006). Anahatlarıyla İslam Ahlakı, Ensar Yayınları.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 71
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,84
Dersin AKTS Kredisi 3