Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fizyolojik Psikoloji | RPD 104 | 2 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SAMET ÖNCEL |
Dersi Verenler | Arş.Gör. EROL UĞUR, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Erol UĞUR |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İnsan fizyolojisi ve psikolojisi arasındaki etkileşimleri anlayabilmek için kontrol sistemleri olan sinir ve hormon sistemlerinin yapısı, işleyişi ve bunların insan psikolojisi ve öğrenme üzerindeki etkilerinin ortaya konması amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Fizyolojik psikolojinin alanı ve araştırma yöntemleri; organizmanın fizyolojisi ve anatomisi, davranım mekanizmaları, duyu işlevleri, motor işlevler ve duygular, güdü ve güdünün fizyolojik temelleri, işlevsel bozukluklar ve bu bozuklukların nedenleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Organizmanın fizyolojisi ve anatomisinin temel özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Çocuklarda beyin gelişimi ile eğitimini ilişkilendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Sinir hücreleri arasındaki etkileşim ile öğrenme arasındaki ilişkiyi kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Beynin farklı bölgelerinin işlevleri ile öğrenme arasındaki ilişkiyi kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Bireyin yetenekleri ile beyin yarım kürelerinin gelişmişlikleri arasındaki ilişkiyi açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Güdü ve güdünün fizyolojik temellerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Hormon sisteminin öğrenme ve hafıza üzerindeki etkilerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
8 | Psikolojik durum ile vücut salgıları arasındaki ilişkiyi değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
9 | Duygusal durumun öğrenme hızını nasıl etkilediğini açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
10 | Beynin nasıl öğrendiğini ve hangi faktörlerin öğrenmeyi etkilediğini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Güdü ve güdünün fizyolojik temelleri | |
2 | İşlevsel bozukluklar ve bu bozuklukların nedenleri. | |
3 | Sinir hücreleri ve sinyal iletimi (Duygulari ifade etmenin önemi) | |
4 | Motor işlevler ve duygular | |
5 | Beynin bilgiyi işlemesi. Bilgi işleme örnekleri | |
6 | Bütüncül Değerlendirme | |
7 | Duyu işlevleri | |
8 | Ara sınav | |
9 | Davranım mekanizmaları | |
10 | Beyin kimyası davranışları etkileyen nörotrasmitterler | |
11 | Organizmanın fizyolojisi ve anatomisi (Beynin bölgeleri ve işlevleri) | |
12 | Çocuklarda nöron ve beyin gelişimi | |
13 | Davranım mekanizmaları | |
14 | Fizyolojik psikolojinin alanı ve psikolojik danışma ilişkisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
[1] Bear, MF., Connors, BW., Paradiso, MA. (1996). Neuroscience: exploring the brain
[13] Kandel, ER., Schwartz, JH., Jessell, TM., (2000). Principles of Neural Science, (2000). |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. | X | |||||
2 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. | X | |||||
3 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur | X | |||||
4 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. | X | |||||
7 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. | X | |||||
8 | Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. | X | |||||
9 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. | X | |||||
11 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. | X | |||||
12 | Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
13 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
14 | Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. | X | |||||
15 | Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. | X | |||||
16 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. | X | |||||
17 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. | X | |||||
18 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. | X | |||||
19 | Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. | X | |||||
20 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
21 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
22 | Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | X | |||||
23 | Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. | X | |||||
24 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. | X | |||||
25 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
26 | Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. | X | |||||
27 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır | X | |||||
28 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. | X | |||||
29 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
30 | Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | X | |||||
31 | İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Organizmanın fizyolojisi ve anatomisinin temel özelliklerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Çocuklarda beyin gelişimi ile eğitimini ilişkilendirir, | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Sinir hücreleri arasındaki etkileşim ile öğrenme arasındaki ilişkiyi kurar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Beynin farklı bölgelerinin işlevleri ile öğrenme arasındaki ilişkiyi kurar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Bireyin yetenekleri ile beyin yarım kürelerinin gelişmişlikleri arasındaki ilişkiyi açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Güdü ve güdünün fizyolojik temellerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Hormon sisteminin öğrenme ve hafıza üzerindeki etkilerini tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Psikolojik durum ile vücut salgıları arasındaki ilişkiyi değerlendirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Duygusal durumun öğrenme hızını nasıl etkilediğini açıklar, | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Beynin nasıl öğrendiğini ve hangi faktörlerin öğrenmeyi etkilediğini açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 85 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |