Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gelişim Psikolojisi I RPD 102 2 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ
Dersi Verenler Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör.Dr. Erol Uğur

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı, çocukluk ve ergenlik süresince meydana gelen fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal gelişimi incelemektir.

Dersin İçeriği

Gelişimle ilgili temel kavram ve ilkeler, gelişimi etkileyen faktörler: kalıtsal faktörler, çevresel faktörler, tarihsel zaman faktörü; gelişim kuramları: Freud’un psiko-seksüel gelişim kuramı, Erikson’un psiko-sosyal gelişim kuramı, Piaget’nin bilişsel gelişim kuramı, Maslow’un kişilik gelişimi kuramı, Levinson’un gelişim kuramı, ekolojik yaklaşım (Bronfenbrenner); doğum öncesi gelişim, çocukluk döneminde bedensel gelişim, bilişsel gelişim, kişilik gelişimi, ahlak gelişimi; ergenlik döneminde bedensel gelişim, ergenliğe özgü gelişim görevleri, ergenlikte bilişsel gelişim, kişilik gelişimi, ahlak gelişimi ve psiko-sosyal gelişim.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gelişimle ilgili temel kavramları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Gelişimin ilkelerini bilir ve bu ilkeler bağlamında anlayış kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
3 Gelişimin etkileyen faktörleri ve bu ve bu faktörlerin kendileri arasındaki etkileşimin gelişim sürecin olacak olan yansımalarını ön görebilir . Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 Gelişim kuramlarını bilir ve her bir kuramın gelişime ilişkin temel felsefesini anlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
5 Kişilik gelişimi sürecinde Topografik kuramın temel kavramlarını kişilik gelişimi ile ilişkilendirerek açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
6 Kişilik gelişimi sürecinde Yapısal Kişilik kuramın temel kavramlarını kişilik gelişimi ile ilişkilendirerek açıklayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
7 Kişilik gelişimi sürecinde Psikoseksüel Gelişim kuramın temel kavramlarını kişilik gelişimi ile ilişkilendirerek açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
8 Erikson’a göre psiko- sosyal gelişimi sürecini evreler halinde ve her bir evredeki olumlu ve olumsuz yaşantıların yetişkin yaşama olabilecek yansımalarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
9 Piaget’in Zihinsel Gelişimi Kuramına göre zihinsel gelişimi ve bu gelişimdeki kritik dönemleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
10 Ahlak gelişimi ve ahlaki yargımla yeteneğindeki kritik dönemleri, ahlaki yargılama yeteneğinin davranışsal sonuçlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Gelişimle ilgili temel kavram ve ilkeler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Gelişimi etkileyen faktörler, kalıtsal faktörler, çevresel faktörler, tarihsel zaman faktörü Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Gelişim kuramları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Doğum öncesi gelişim Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Çocukluk döneminde bedensel gelişim Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Çocukluk döneminde bilişsel gelişim Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Çocukluk döneminde kişilik gelişimi ve ahlak gelişimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav
9 Ergenlik döneminde bedensel gelişim Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Ergenliğe özgü gelişim görevleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Ergenlikte bilişsel gelişim Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Ergenlikte kişilik gelişimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Ergenlikte ahlak gelişimi ve psiko-sosyal gelişim Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Genel değerlendirme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Bekir Onur, Gelişim Psikolojisi, İmge Kitapevi;
[2] Hatice Ergin ve Armağan Yıldız,Gelişim Psikolojisi, Nadir Kitap
[3] John W. Santrock Yaşam Boyu Gelişim- Gelişim Psikolojisi, Nobel Akademik Yayıncılık

[4] Nuray Senemoğlu. Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya, Yargı yayın evi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
2. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4