Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kültürel Antropoloji RPD 103 1 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET CÜNEYT BİRKÖK
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET CÜNEYT BİRKÖK,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet MAKAS

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Kültürel Antropolojinin temelleri hakkında bakış açısı kazandırmak ve insan biliminin psikolojiyle ilişkisini göstermektir.

Dersin İçeriği

Antropolojinin temel konuları ve kültür kavramı; kültürel antropolojinin tarihçesi ve kültürel değişme, kültür ve değerler, kültürün ilişkili olduğu kavramlar (dil, ekoloji, üretim biçimleri ve ekonomi), toplumsal cinsiyet, evlilik, aile, akrabalık ve soy sistemleri; sosyal organizasyonlar ve törenlerin simgesel anlamı; din antropolojisi, iletişim, ekonomi, eğitim, film ve fotoğrafçılık, tarih, gazetecilik, hukuk, dil bilim, edebiyat, tıp, siyaset bilimi ve sosyoloji olmak üzere farklı alanların ders kapsamında ve Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık çerçevesinde ele alınması

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kültürel Antropolojinin kapsamı ve yöntemini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Antropoloji kuramlarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
3 Evrim düşüncesinin gelişim süreçlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 İnsanın canlılar dünyasındaki yerini ve insanın çeşitliliğini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
5 Kültür kavramının geçirdiği değişimi ve aktarılma süreçlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
6 Kültür ve değerler sisteminin önemini gerekçesiyle açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
7 Kültürün ilişkili olduğu kavramları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
8 İçinde yaşadığı kültürün değerlerini evrensel kültürle ilişkilendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
9 İçinde yaşadığı kültürün problemli ögelerini fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
10 Dünya üzerindeki farklı kültürel yapılarla birlikte yaşamada istekli olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel bilgilendirme ve değerlendirmeler
2 Antropolojinin yaklaşımı ve ilkeleri
3 Sosyal—kültürel antropoloji
4 Antropolojinin diğer insan ve toplum bilimleri içindeki yeri
5 Kültür nedir? (I.Kısa Sınav)
6 Kültürel süreçler.
7 Kültüre yaklaşımlar: temel antropoloji kuramları
8 Ara sınav
9 İnsanın canlılar dünyasındaki yeri ve biyolojik çeşitliliği
10 İnsanın kültürel evrimi (II.kısa Sınav)
11 Sanayi öncesi uyarlanma ve yaşam tarzları
12 Kent, devlet ve endüstri
13 Din ve kutsal
14 Kültürel antropoloji, küresel kültür, bilgi toplumu
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Robert H. Lavenda, Emily A. Schultz (2018). Kültürel Antropoloji, Temel Kavramlar, Doğu Batı Yayınları

Aydın, S. ve Erdal, Y. S. (2007). Antropoloji. (H. Üstündağ-Aydın, Ed.). Eskişehir: A.Ü. A.Ö.F.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 15
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Proje / Tasarım 1 10 10
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,4
Dersin AKTS Kredisi 4