| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sağlık Hizmetlerinde Araştırma Yöntemleri | TSY 509 | 1 | 3 + 0 | 3 | 7 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mustafa AMARAT |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | 1. Öğrencilerin araştırma modellerini sağlık yönetimi verilerine uygulamalarını sağlayacak teorik ve pratik bakış açıları geliştirmelerine yardımcı olmak. |
| Dersin İçeriği | Bu ders araştırma sürecinin temel aşamalarına odaklıdır. Bu ders kapsamında, öğrenciler sağlık yönetimine özel konu alanlarında bilimsel bilgi birikimini sağlama, araştırma makalelerini okuma, araştırma önerisi ve bilimsel makale hazırlamada deneyim kazanacaklardır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık yönetiminde araştırmanın önemini bilir, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 2 | Nitel ve nicel araştırma yaklaşımları arasındaki temel farkları açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 3 | Nicel araştırma sürecinin temel adımlarını sıralar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 4 | Literatür tarama ve inceleme yol ve yöntemlerini bilir, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 5 | Araştırma konusunu belirlemek için gerekli olan kaynakları kullanır, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 6 | Araştırmada amaç, değişken, araştırma sorusu ya da hipotez oluşturmada temel ilkeleri kavrar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 7 | Araştırma yaklaşımlarına göre araştırma tasarım türlerini açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 8 | Temel örnekleme yaklaşımlarını ve yöntemlerini bilir, | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 9 | Araştırmalarda veri toplama yol ve yöntemlerini açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 10 | Temel tanımlayıcı ve bazı önemlilik testlerinin veri analizinde nasıl kullanılacağını açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 11 | Verilerin yorumlanması ve raporlandırılmasındaki temel ilkeleri açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 12 | Bir araştırma raporunu kritik edebilir, | Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 13 | Bir araştırma önerisi planlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, Proje / Tasarım, |
| 14 | Bilimsel araştırama yapabilir. | Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, Proje / Tasarım, |
| 15 | Bilimsel bir makale hazırlayabilir. | Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, Proje / Tasarım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sağlık yönetimi ve araştırma rolü, araştırma süreci adımları | Coşkun Recai, Bayraktaroğlu Serkan, Yıldırım Engin, Altunışık Remzi, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi, 2008. Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
| 2 | Araştırma konusu ve problem ifadesi | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
| 3 | Literatür tarama ve inceleme | Coşkun Recai, Bayraktaroğlu Serkan, Yıldırım Engin, Altunışık Remzi, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi, 2008. |
| 4 | Araştırmada amaç, araştırma soruları ve hipotez oluşturma | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
| 5 | Araştırma Tasarımları | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. Bas Türker, Anket, Seçkin Yayınları, Ankara, 2010. Bas Türker, Akturan Ulun, Seçkin Yayınları, Ankara, 2008. |
| 6 | Nicel ve nitel araştırma tasarımları | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. Bas Türker, Anket, Seçkin Yayınları, Ankara, 2010. Bas Türker, Akturan Ulun, Seçkin Yayınları, Ankara, 2008. |
| 7 | Evren ve örneklem | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. Bas Türker, Anket, Seçkin Yayınları, Ankara, 2010. Bas Türker, Akturan Ulun, Seçkin Yayınları, Ankara, 2008. |
| 8 | Veri Analizi | Bas Türker, Anket, Seçkin Yayınları, Ankara, 2010. Bas Türker, Akturan Ulun, Seçkin Yayınları, Ankara, 2008. |
| 9 | Veri analizi | Bas Türker, Anket, Seçkin Yayınları, Ankara, 2010. Bas Türker, Akturan Ulun, Seçkin Yayınları, Ankara, 2008. |
| 10 | Araştırmanın raporlandırılması ve sonuçlarının paylaşımı | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
| 11 | Araştırma önerisi hazırlama-I | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
| 12 | Araştırma önerisi hazırlama-II | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
| 13 | Araştırmada Etik konular | |
| 14 | Araştırma makalesi kritiği |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Bas Türker, Anket, Seçkin Yayınları, Ankara, 2010. |
| Ders Kaynakları |
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bütçeleme, finansal raporlama ve kontrol kavramları, teorileri, yasaları, araçları ve uygulamaları anlamak | ||||||
| 2 | Ulusal ve Uluslararası sağlık stratejileri geliştirmek ve değişimleri takip etmek | ||||||
| 3 | İktisadi sorunları çözebilmek için istatistiki bilgileri kullanabilme becerisi kazanmak | ||||||
| 4 | Karmaşık ekip görevlerini yerine getirmek | ||||||
| 5 | Nicel ve Nitel araştırma yöntemlerini kullanabilme | ||||||
| 6 | Nicel ve Nitel araştırma yöntemlerini problemlerin çözümünde kullanmak | ||||||
| 7 | Değerlendirme: Paydaşların temel düşünlerini anlayarak iyileştirme stratejileri için başarılı önerilerde bulunmak | ||||||
| 8 | Veri Analizi ve Sunum: Örgütleri başarılı bir şekilde yönetmek için mevcut verileri yorumlayabilmek ve elde ettiği bilgileri örgütsel gelişim ve değişimde kullanmak | ||||||
| 9 | Sağlık kurumlarının rekabetçi gücünü ve sürdürebilirliğini destekleyen değerlerin üretimine katkıda bulunmak | ||||||
| 10 | Hasta tedavisi ve bakımını olumlu yönde etkileyecek stratejiler geliştirmek için hasta ve sağlık profesyonelleri ile işbirliği yapmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık yönetiminde araştırmanın önemini bilir, | ||||||||||
| 2 | Nitel ve nicel araştırma yaklaşımları arasındaki temel farkları açıklar, | ||||||||||
| 3 | Nicel araştırma sürecinin temel adımlarını sıralar, | ||||||||||
| 4 | Literatür tarama ve inceleme yol ve yöntemlerini bilir, | ||||||||||
| 5 | Araştırma konusunu belirlemek için gerekli olan kaynakları kullanır, | ||||||||||
| 6 | Araştırmada amaç, değişken, araştırma sorusu ya da hipotez oluşturmada temel ilkeleri kavrar, | ||||||||||
| 7 | Araştırma yaklaşımlarına göre araştırma tasarım türlerini açıklar, | ||||||||||
| 8 | Temel örnekleme yaklaşımlarını ve yöntemlerini bilir, | ||||||||||
| 9 | Araştırmalarda veri toplama yol ve yöntemlerini açıklar, | ||||||||||
| 10 | Temel tanımlayıcı ve bazı önemlilik testlerinin veri analizinde nasıl kullanılacağını açıklar, | ||||||||||
| 11 | Verilerin yorumlanması ve raporlandırılmasındaki temel ilkeleri açıklar, | ||||||||||
| 12 | Bir araştırma raporunu kritik edebilir, | ||||||||||
| 13 | Bir araştırma önerisi planlayabilir. | ||||||||||
| 14 | Bilimsel araştırama yapabilir. | ||||||||||
| 15 | Bilimsel bir makale hazırlayabilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Proje / Tasarım | 50 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 181 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||