Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mantık | ILA 112 | 2 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Felsefe Tarihi |
Önerilen Seçmeli Dersler | Mantık ve İslami İlimler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. AFİFE ŞEYMA TAÇ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. HÜSEYİN AYDOĞAN, |
Dersin Yardımcıları | ------ |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin İslma mantıkçıları tarafından geliştirilen mantık sistemleri ve teorilerini tanıması ve İslami ilimleirn metodu olarak kullanabilecek düzeyde bu sistemleri işletebilmesi |
Dersin İçeriği | Derste Klasik MAntığın temel konuları olan kavramlar, kavrmlar aası ilişkiler, tanım teorisi, önermeler ve çıkarım biçimleri ele alınmakta bu konulara dair İslam mantıkçılarının geliştirdiği teorilerdeki farklar üzerinde durulmaktadır. Ayrıca bir metot bilimi olan mantığın İslam düşüncesi içinde yer alan diğer disiplinlerde ilişkisi incelenmektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mantığın temel kavramlarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Analitik ve istidlale dayalı düşünmeyi kavrar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Mantığın diğer disiplinlere katkısını öğrenir | Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Mantık problemlerinin İslam düşüncesi içindeki gelişimini inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Akıl yürütmeyi geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mantığın Tanımı, Akıl İlkeleri ve Mantığın Konusu | |
2 | Mantığın Mahiyeti, Amacı, Önemi ve Faydaları | |
3 | Mantığın Tarihçesi | |
4 | Kavram, Çeşitleri ve Delâletleri, Kavramlar Arası İlişkiler | |
5 | 5 Tümel ve Kategoriler | |
6 | Tanım, Çeşitleri ve Şartları | |
7 | Tanımda ortaya çıkan hatalar ve tanımlanamazlar | |
8 | Bölme ve Sınıflandırma | |
9 | Önerme ve Çeşitleri | |
10 | Modal Önermeler, Önermelerde Dağıtıcılık ve Önermeler Arası İlişkiler | |
11 | Akıl Yürütme, Kıyas, Kıyasın Yapısı ve Unsurları | |
12 | Yüklemli Kıyaslar, Bitişik ve Ayrık Şartlı Kıyaslar | |
13 | Tümevarım ve Analoji | |
14 | Burhan |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğrenci giriş niteliğinde felsefe, felsefe tarihi ve İslam dünyasına felsefenin girişi hakkında temel bilgilere sahip olmalıdır. |
Ders Kaynakları | İbrahim Emiroğlu, Klasik Mantığa Giriş, Ankara Doğan Özlem, Mantık, Notos Kitap, 2009 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | X | |||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | X | |||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | X | |||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 18 | 2 | 36 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 18 | 2 | 36 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |