Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tefsir Metinleri Tenkidi | ILA 345 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ KARATAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Genel anlamda tefsir metinlerinin tanıtımı, metot ve içerik açısından mukayeseli değerlendirilmesi |
Dersin İçeriği | Bu derste başlangıcından günümüze tefsir metinlerinden seçmeler yapılarak metotları ve ayetleri ele alış yönleri değerlendirmeye tabi tutulacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tenkid ilminin tarifi ve Tefsir Metinleri Tenkidinin gayesini kavrar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Farklı tefsir metinlerini tanır, | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
3 | Kronolojik olarak tefsir metinlerinin birbirinden etkilendiklerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
4 | Tefsir metinleri arasında mukayese yaparak değerlendirmeye tabi tutar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
5 | Tefsir metinlerini okur | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
6 | Tefsir metinlerini analiz eder | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tenkidin anlam ve mahiyet açısından değerlendirilmesi | |
2 | Metin Tenkidinin Tarihçesi, çeşitleri, önemi, kaidesi, gerekçeleri, hedefleri | |
3 | Tefsir Metinleri Tenkidi yapılırken izlenecek metodların genel anlamda değerlendirilmesi (Dil yönünden, kelime manalarını verirken kullanılan metot açısından; konuların ele alınış yönü; sebeb-i nüzule riayet edilip edilmemesi yönü; ayetler arasında münase | |
4 | Taberi Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara, 183) değerlendirilmesi | |
5 | Cessasın Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara, 34) değerlendirilmesi | |
6 | Maverdinin Tefsirinden seçilen bir metnin (Tevbe, 128) değerlendirilmesi | |
7 | Zemahşerinin Tefsirinden seçilen bir metnin (Yunus,90-92) değerlendirilmesi | |
8 | Alusî´nin Tefsirinden seçilen bir metnin (Maun, 1-7) değerlendirilmesi | |
9 | Fahrettin Razinin Tefsirinden seçilen bir metnin (Al-i İmran, 63) değerlendirilmesi | |
10 | Beyzavinin Tefsirinden seçilen bir metnin (İsra, 1-3) değerlendirilmesi | |
11 | Kurtubi Tefsirinden seçilen bir metnin (Enfal,15-16) değerlendirilmesi | |
12 | İbni Kesirin Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara, 62) değerlendirilmesi | |
13 | ŞevkanininTefsirinden seçilen bir metnin (Nur, 1-2) değerlendirilmesi | |
14 | Celaleyn Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara,6-16) değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
[1] Taberi, İbn Cerir. (1979): Camiu'l-Beyan. Beyrut. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | X | |||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | X | |||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | X | |||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 84 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |