Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Günümüz Hadis Problemleri ILA 456 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Şule Yüksel UYSAL

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Günümüzde hadis ilmi, hadis tarihi ve hadis usulü ile ilgili olarak tartışma konusu olan problemlerin tespit ve çözümleri konusunda öğrenciyi kanaat sahibi kılmak.

Dersin İçeriği

Bu derste hadis ve sünnetin tanımı, dindeki yeri ve önemi, geçmişten günümüze hadis karşıtlığı, hadise yöneltilen tenkitler ve cevapları, günümüzde tartışma konusu olan hadisle ilgili problemler ele alınıp tartışılmakta ve çözümler üzerinde durulmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Günümüzde hadis ve sünnet kavramları konusunda ortaya çıkan yeni tanım ve yaklaşımları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Sünnetin günümüz için anlamı, önemi ve değeri konusunda temel bilgi ve yaklaşımları değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Sünnete yöneltilen itirazlar ve tenkitleri tahlil eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Çağımızda ortaya çıkan sünnete yönelik farklı yaklaşımları tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Oryantalisterin ve modernistlerin sünnet hakkındaki yaklaşımlarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Modern dönem metin tenkit esaslarıyla hadis tenkit metotlarını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sünnet ve Hadisin Mahiyeti.
2 Sünnetin Kaynağı
3 Sünnetin Önemi ve Bağlayıcılığı
4 Sünnetin Bilgi Değeri
5 Sünnetin Etkisi ve Günümüz İçin Anlamı
6 Sünnet Karşıtlığının Tarihçesi ve Yöneltilen İtirazlar
7 Sünnete Yöneltilen İtirazlara Cevaplar
8 Ara Sınav
9 Sünnete Yöneltilen İtirazlar Hakkında Genel Değerlendirmeler
10 Hadis Külliyatına Yöneltilen Tenkitler
11 Sahabeye Yöneltilen Tenkitler
12 Hadisin Nakline Yönelik Eleştiriler: Mana Rivayeti
13 Hadisin Nakline Yönelik Eleştiriler: Sened Tenkidi
14 Hadisin Nakline Yönelik Eleştiriler: Metin Tenkidi
Kaynaklar
Ders Notu

Aydınlı, Abdullah, Günümüz Hadis Problemleri, Adapazarı.

Ders Kaynakları

[1] el-Kardavi, Yusuf, Sünneti Anlamada Yöntem, trc. Bünyamin Erul, Kayseri 1993 (Rey Yayıncılık).
[2] Kırbaşoğlu, M. Hayri, İslam Düşüncesinde Sünnet, Ankara 1993 (Fecr Yayınevi).
[3] Brown, Daniel, İslam Düşüncesinde Sünneti Yeniden Düşünmek, trc. Sabri Kızılkaya-Salih Özer, Ankara 2002 (Ankara Okulu).
[4] Aydınlı, Abdullah, Hadiste Tespit Yöntemi, İstanbul 2003 (Kitabevi)
[5] Osmani, M. Taki, Sünnetin Değeri ve Bağlayıcılığı, trc. Mehmet Özşenel, İzmir 2007 (Işık Akademi Yayınları).
[6] Erdoğan, Mehmet, Vahiy-Akıl Dengesi Açısından Sünnet, İstanbul 2001 (İFAV Yayınları).
[7] Polat, Salahattin, Hadis Araştırmaları, İstanbul 1997 (İnsan Yayınları).

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5