Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Emevilerde Sosyal Hayat | ILA 312 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAİM YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Emevi toplumunu meydana getiren unsurları tanımak ve sosyal yaşantıları hakkında bilgi sahibi olmak |
Dersin İçeriği | Emevi toplumunu meydana getiren unsurlar, bu sosyal grupların sosyal ve gündelik yaşantıları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Emeviler dönemi ziraat ve ticaret hayatını anlatır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
2 | Toplumu meydana getiren tabakaları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
3 | Emevi saray hayatını tasvir eder. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
4 | Şehir yaşantısını özetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, | Sınav , |
5 | Köy yaşantısını tasvir eder. | Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , |
6 | Dönemin giyim eşyalarını ve yemek kültürünü bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
7 | Bayram kutlamalarını ve oyun-eğlence hayatını özetler. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Siyasi, İdari ve Askeri Yapı | |
2 | Ziraat ve Ticaret Hayatı | |
3 | Toplumu Meydana Getiren Sosyal Gruplar: Müslümanlar | |
4 | Zımmiler | |
5 | Köleler | |
6 | Saray Hayatı | |
7 | Şehir Hayatı | |
8 | Köy Hayatı | |
9 | Meslekler | |
10 | Kadının Toplumdaki Yeri | |
11 | Giyim Eşyaları | |
12 | Yemek Kültürü | |
13 | Bayramlar | |
14 | Oyun ve Eğlence Hayatı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Hasan, İbrahim Hasan (1985): Siyasi-Dini-Kültürel-Sosyal İslam Tarihi, II, İstanbul: Kayıhan Yayınları. |
Ders Kaynakları | [2] Yiğit, İsmail (1995): Emeviler, DİA, XI, s. 87-108, İstanbul: Diyanet İşleri Başkanlığı. [3] Hitti, Philip (1989): Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. [4] Altınay, Ramazan (2006), Emevilerde Günlük Yaşam, Ankara: Ankara Okulu Yayınları. [5] Öztürk, Levent (2012), İslâm Toplumunda Hristiyanlar, İstanbul: Ensar Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | ||||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | ||||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 72 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |