Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yasalar ve Özel Eğitim | ZEE 403 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | İlgili ders için ön koşul bir ders belirlenmemiştir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Özel Eğitim |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ahmet FİDAN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Türkiye´de yürürlükte olan eğitim öğretim siteminin yasal temelleri ve engelli kişilere ilişkin yasalar hakkında bilgi kazanılması.
|
Dersin İçeriği | Uluslararası ve ulusal yasal düzenlemeler ve özel gereksinimi olan bireyler, yasaların özel eğitimdeki önemi, Anayasa, Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, yönetmelikler ve genelgeler, yasaların geliştirilmesini ve uygulanmasını etkileyen faktörler, öğretmen, anne-baba, okul sistemi vb. yasal rolleri, sosyal ve eğitsel haklar, yasaların uygulanmasında karşılaşılan sorunlar, yasal düzenlemeleri izleme. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, engelli haklarına yönelik yasal güvencenin önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
2 | Öğrenciler, özel eğitim hizmetleri yönetmeliği ve önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
3 | Öğrenciler, Türk Eğitim Sisteminin yasal temellerini listeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
4 | Öğrenciler, özel eğitim öğretmeninin yasal hak ve sorumluluklarını aktarır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
5 | Öğrenciler, 5378 Sayılı Engelliler Kanununun öne çıkan maddelerini ve kanunun özelliğini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
6 | Öğrenciler, engellilere yönelik uluslararası yasal standartlar hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
7 | Engelli hakları hareketi, sivil itaatsizlik, tıbbi ve sosyal modelin engelli bireylere yönelik yasal yapıdaki yerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Devletin ve Yasanın Doğuşu | Kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Uluslararası ve ulusal yasal düzenlemeler ve özel gereksinimi olan bireyler. | Kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Yasaların özel eğitimdeki önemi. | Kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Anayasa. | Kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. | Kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Yönetmelikler ve genelgeler. | Kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Ara sınav | |
8 | Yasaların geliştirilmesini ve uygulanmasını etkileyen faktörler. | Kaynakların ilgili bölümleri |
9 | Öğretmen, anne-baba, okul sistemi vb. rolleri. | Kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Sosyal ve eğitsel haklar. | Kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Yasaların uygulanmasında karşılaşılan sorunlar. | Kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Yasal düzenlemeleri izleme. | Kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Yurtdışı yasal düzenlemeler. | Kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Final sınavı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Türkiye Cumhuriyeti Anayasası 5378 Sayılı Engelliler Kanunu MEB Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği Birleşmiş Milletler Engelliler Şartı Salamanca Bildirgesi |
Ders Kaynakları | Çitil, M. (2012012). Yasalar ve Özel Eğitim. Ankara: Vize Yayıncılık Meral, B. F. (2011). Özel Eğitimde Yasal Düzenlemeler (s. 37-48). Özel Eğitim. Editörler Barut, Y., & Vural, M. İstanbul: Lisans Yayıncılık
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 85 |
1. Ödev | 5 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 1 | 6 | 6 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |