Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı İktisadi Öngörü | IKT 450 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | İstatistik ve Ekonometri bilgisi |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. FURKAN AÇIKGÖZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AZİZ KUTLAR, |
Dersin Yardımcıları | Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İktisadi serilerin yapısını tanıtmak, Bilgisayar ortamında Box-Jenkins yaklaşımı ve çeşitli öngörü tekniklerini uygulayarak gelecek tahmini, öngörü doğruluk kıyaslamaları yetisinin kazandırılması. |
Dersin İçeriği | Bu derste zaman serilerinin yapısı, öngörü metodolojisi, tek değişkenli zaman serisi analizleri; basit teknikler, Trend Modelleri, Üstel düzleştirme yöntemleri, AR(I)MA, çok değişkenli zaman serisi analizleri; ekonometrik sebep-sonuç, AR(I)MAX teknikleri ve SAS STAT, SAS ETS uygulamaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Seri paternini tanır | Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Öngörü tekniklerinin yapısını açıklar | Gösteri, Benzetim, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Seriye uygun tekniği uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Model seçimi ve tahmin aşamalarını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Modelin geçerliliğini test eder | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | Öngörüde bulunur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
7 | Öngörüyü değerlendirir | Gösteri, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
8 | SAS STAT öğrenir | Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Proje / Tasarım, |
9 | SAS kullanarak model tahmin eder | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
10 | SAS Kullanarak öngörüde bulunur | ||
11 | İktisadi olayları öngörüsünü yapar | ||
12 | öngörülerin doğruluğunu kıyaslar | Tartışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
13 | SAS ETS öğrenir | Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
14 | öngörü tekniklerinin avantajlarını dezavantajlarını tanır | ||
15 | öngörü tekniklerinin üstünlüklerini kıyaslar | Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
16 | |||
17 | |||
18 | |||
19 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öngörü, başvuru nedeni, başvuru alanları, öngörü teknikleri, öngörü aşamaları | Makridakis, Wheelwright, Hyndman (1998), Birinci Bölüm, Akal, M. (2002), Birinci Bölüm |
2 | Kesit ve Zaman Serileri, Grafikler ve matematiksel kalıplar, parametrik yorumlar.SAS uygulama | Makridakis, Wheelwright, Hyndman (1998), İkinci Bölüm 21-41, Akal, M. (2002), Beşinci Bölüm Der, G. Ve Everitt B. S. (2002). |
3 | Öngörü doğruluğunun ölçüm kriterleri,SAS uygulama | Makridakis, Wheelwright, Hyndman (1998), İkinci Bölüm 41-76; Akal, M. (2002), Beşinci Bölüm, SAS STAT/ETS; Akal, M. (2003), Öngörü Tekniklerinin Doğruluk Kıyaslaması: Basit Ekonometrik, Arma ve Armax Teknikleri, Uluda |
4 | Zaman Serisi Bileşenleri | Makridakis, Wheelwright, Hyndman (1998), Üçüncü Bölüm 41-76, Akgül, I. (2003), Birinci Bölüm.; Akal, M. ve Baydil, Ç. (2004), Reel GSMH Büyüme Hızı Dalgalanmalarının Sistematikliği Testi EKEV Academic View, 8 |
5 | Trend Analizleri ve model biçimleri,SAS uygulama | Akgül, I. (2003), İkinci Bölüm.; SAS STAT/ETS; Akal, M. Motorlu Trafik Araçları ve Kaza Sonuçlarının Büyüme Tahmini, Toplumsal Bilinçlenme Sürecinde Trafik ve İnsan Sempozyumu, SS: 331-344, Sakarya Üniversite |
6 | Hareketli Ortalamalar Yöntemi,SAS uygulama | Akgül, I. (2003), Üçüncü Bölüm.; SAS STAT/ETS |
7 | Üstel düzleştirme yöntemleri,SAS uygulama | Akgül, I. (2003), Üçüncü Bölüm.; SAS STAT/ETS |
8 | Basit ve Çoklu Regresyon SAS uygulama | Makridakis, Wheelwright, Hyndman (1998), beşinci ve altıncı bölüm; Gujarati(1999), ilgili bölümler; Akal, M. (2002), Beşinci Bölüm ; SAS STAT/ETS; Akal, M. (2006), Tek Merkezli Kent Arsa Fiyat-Belirleme Davranışsal Modeli: Saka |
9 | Arasınav | |
10 | Zaman Serileri Ekonometrisi,SAS uygulama | Gujarati(1999), beºinci bölüm; SAS STAT/ETS; Akal, M. (2005) Estimating Mining Export and Import Structures, Price and Output Elasticities in Turkey, Journal of Economics and Social Research, 7,1,71-97 ; Akal, M. (2006), Causalities among Growth Relate |
11 | Box-Jenkins AR(I)MA Modelleri | Makridakis, Wheelwright, Hyndman (1998), yedinci bölüm 311-347; Akal, M. (2002), Beşinci ve Altıncı Bölüm ; Akgül, Işıl (2003). İkinci ve dördüncü bölüm; Akal, M. (2007), Box_Jenkins Metodolojisinde Optimum Öngörü Mode |
12 | AR(I)MA Yöntemi ve Tanımlama,SAS uygulama | Makridakis, Wheelwright, Hyndman (1998), yedinci bölüm, 347-377; Akgül, Işıl (2003). İkinci ve dördüncü bölüm |
13 | ARMAX tekniği ve tanımlama, SAS uygulama | Akal, M. (2002), Beşinci ve Altıncı Bölüm ; Akal, M. (2004), Forecasting Turkeys Tourism Revenues by ARMAX Technique Tourism Management, 25, 5, 565-580. |
14 | Dinamik Regresyon Modelleri, SAS uygulama | Makridakis, Wheelwright, Hyndman (1998), sekizinci bölüm, 347-377; Akal, M. (2002), Altıncı Bölüm ; Gujarati(1995), Onyedinci bölüm. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Makridakis, Wheelwright, Hyndman (1998) Forecasting Methods And Applications, Newyork, John Wiley&Sonss Inc. Öğretim üyesi nders notları |
Ders Kaynakları | Akal, M. (2002), Accuracy Comparison of Forecasting Techniques with Variables on Exchange Rate Series: Turkish Liras versus US Dollar, Adapazarı: Sakarya University Press House. Akgül, Işıl (2003), Zaman Serilerinin Analizi ve ARIMA Modelleri, İstanbul: Der. SAS Institute (1991), SAS/ETS Software: Application Guide 1, Time series Modeling, Forecasting, Financial Reporting and Loan Analysis, NC: SAS Institute Inc. Akgül, I. (2003) Geleneksel Zaman Serisi Yöntemleri, İstanbul: Der. Gujarati, D.N.(1999), Temel Ekonometri, Çev: Ümit ªenesen, Gülay G. ªenesen, İstanbul: Literatüre. Der, G. Ve Everitt B. S. (2002), A Handbook of Statistical Analyses using SAS, Washington D.C: Chapman & Hall/CRC |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma | ||||||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgili olma. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgili olma. | ||||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgili olma. | ||||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgili olma. | X | |||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi ve politikası hakkında bilgili olma. | ||||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi ve politikası hakkında bilgili olma. | X | |||||
5 | İktisadın sosyal bir bilim olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. | ||||||
5 | İktisadın sosyal bir bilim olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. | X | |||||
6 | Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. | X | |||||
6 | Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. | ||||||
7 | Genel işletme yönetimi, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | ||||||
7 | Genel işletme yönetimi, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | X | |||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | ||||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. | ||||||
10 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde muhasebe bilgisine sahip olma. | ||||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanabilme | X | |||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanabilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Sözlü Sınav | 1 | 4 | 4 |
Proje / Tasarım | 2 | 15 | 30 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |