Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Ekonomisi ve Planlaması EYT 516 0 3 + 0 3 8
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET ALİ HAMEDOĞLU
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET ALİ HAMEDOĞLU,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Gözde SEZEN GÜLTEKİN
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Eğitimle ekonomi ve planlama arasındaki ilişkiyi kavrayabilme.
Dersin İçeriği Eğitim planlamasi ve ekonomisi ile ilgili temel kavramlar, eğitimin ekonomik ve toplumsal kalkinma üzerindeki etkileri¸ eğitim ve ekonomik büyüme arasindaki ilişki; eğitimin verimlilikle olan ilişkisi, eğitim ekonomisi insan sermayesi kuramlari, eğitimin dişsalliklari; maliyet-etkililik analizi¸ eğitim planlamasinin amaçlari; eğitim planlamasi ve yöntemleri¸ eğitimde planlama modellerinin kullanimi, eğitim planlamasinda nicelik sorunu, eğitim ekonomisi kuramlari, eğitimde maliyet ve harcamalar; eğitimin finansmani ve kalkinma, eğitim planlamasinin demografik yönleri, türkiye´de eğitim planlamasinin yönetimi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim planlamasi ve ekonomisi ile ilgili temel kavramları söyler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Proje / Tasarım,
2 Eğitimin ekonomik ve toplumsal kalkinma üzerindeki etkilerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Proje / Tasarım,
3 Eğitim planlamasının amaçları ve planlama modelleri tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Proje / Tasarım,
4 Kültürel liderlik, süper liderlik ve moral liderlik türlerini özetler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Proje / Tasarım,
5 Eğitim ekonomisi kuramlarını anlatır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Proje / Tasarım,
6 Türkiye´de eğitim planlamasinin yönetimi hakkında değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitim Planlaması ve Ekonomisi Ile Ilgili Temel Kavramlar
2 Eğitimin Ekonomik ve Toplumsal Kalkınma Üzerindeki Etkileri
3 Eğitim ve Ekonomik Büyüme Arasındaki İlişki; Eğitimin Verimlilikle Olan İlişkisi
4 Eğitim Ekonomisi İnsan Sermayesi Kuramları
5 Eğitimin Dışsallıkları; Maliyet-Etkililik Analizi
6 Eğitim Planlamasının Amaçları; Eğitim Planlaması ve Yöntemleri
7 Ara Sınav
8 Eğitimde Planlama Modellerinin Kullanımı
9 Eğitim Planlamasında Nicelik Sorunu
10 Eğitim Ekonomisi Kuramları
11 Eğitimde Maliyet ve Harcamalar; Eğitimin Finansmanı ve Kalkınma
12 Eğitim Planlamasının Demografik Yönleri
13 Türkiye´de Eğitim Planlamasının Yönetimi
14 Türkiye´de Eğitim Planlamasının Yönetimi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Adem, Mahmut(1981)Eğitim Planlaması, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları Yayın No: 1
Adem, Mahmut(1995 ) Eğitim Politikası. Şafak Matbaacılık
Ünal , Işıl. (1996).Eğitim ve Yetiştirme Ekonomisi. Epar Yayınları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim yönetimi ve denetimi alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. X
2 Eğitim yönetimi ve denetimi alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
3 Eğitim yönetimi ve denetimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. X
4 Eğitim yönetimi, denetimi ve ekonomisi alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. X
5 Eğitim yönetimi, denetimi ve ekonomisi alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur. X
6 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. X
7 Eğitim örgütlerindeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. X
8 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. X
9 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. X
10 Güncel gelişmeleri ve eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. X
11 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. X
12 Eğitim yönetimi ve denetimi alanında teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder, ileri düzeyde kullanır. X
13 Okulların kültürü ve okullardaki örgütsel davranışa ilişkin temel ve yeni kuram ve yaklaşımları bilir ve buna dayalı bir olaya nasıl çözüm üretebileceğini kavrar. X
14 Bir örgüt olarak okullardaki hizmetlerin neler olduğunu kavrar ve bu hizmetleri hangi çağdaş örgütsel yaklaşımlarla geliştirebileceğine ilişkin bir vizyon sahibi olur. X
15 Okulu yönetirken temel yasal ve yönetsel hususları bilir ve uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 172
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,88
Dersin AKTS Kredisi 8