Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kaotik Sistemler ve Kaos Tabanlı Bilgi Güvenliği | MEK 636 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Kaotik Devreler ve Endüstriyel Uygulamaları Mühendislik Sistemlerinde Kaotik Olaylar |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AKİF AKGÜL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Doğrusal olmayan kaotik sistemlerin tanıtılması, analizlerinin yapılabilmesi, analog elektronik devre modellerinin tasarlanması, gerçeklenmesi ve kaos tabanlı bilgi güvenliği konusunda farklı uygulamalarının gösterilmesi açısından güncel bilim ve teknoloji içerisinde önem arz etmektedir. |
Dersin İçeriği | Kaotik sistemlere giriş, Bilgi güvenliği, Şifreleme bilimi, Veri gizleme, Kaotik sistemlerin dinamik analizleri, Kaotik sistemlerin modellenmesi ve devre gerçeklemeleri, Kaos tabanlı şifreleme ve veri gizleme yöntemleri, Doğrusal olmayan denklemler ile kaos tabanlı şifreleme, Kaos tabanlı rasgele sayı üretimi (RSÜ) ve test işlemleri, RSÜ ile sinyal, metin, ses, resim, video gizleme uygulamaları, Kaos tabanlı veri gizleme uygulamaları, Farklı alanlarda kaos tabanlı bilgi güvenliği uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Pratikte kaotik davranışların kullanımını öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Proje / Tasarım, |
2 | Bilgi güvenliği konusunda kaotik sistemlerin kullanımının önemini kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Kaotik sistemlerin modellenmesi ve elektronik devre gerçeklemelerini öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanımı ve kapsamı | |
2 | Kaos ve kaotik sistemlere giriş | |
3 | Kaotik sistemler için dinamik analizler | |
4 | Kaotik sistemler için dinamik analizler | |
5 | Kaotik sistemlerin modellenmesi ve fiziksel gerçeklemeleri | |
6 | Şifreleme bilimi | |
7 | Veri Gizleme | |
8 | Şifreleme ve veri gizleme yöntemleri | |
9 | Vize Sınavı | |
10 | Kaos tabanlı rasgele sayı üretimi | |
11 | Kaos tabanlı rasgele sayı üretimi, rasgelelik testleri | |
12 | Kaos tabanlı şifreleme uygulamaları | |
13 | Kaos tabanlı şifreleme uygulamaları | |
14 | Kaos tabanlı veri gizleme uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Kocarev, Ljupco, Lian, Shiguo (Eds.) “Chaos-based Cryptography Theory, Algorithms and Applications”, 2011. James Gleick, “Kaos”, 2016. Matlab Simulink User’s Guide. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
3 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
4 | Mekatronik mühendisliğinin gerektirdiği makine, elektronik ve bilgisayar yazılım-donanım bilgisi ile birlikte haberleşme ve kontrol teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | ||||||
5 | Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
6 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
7 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
8 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
9 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
12 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak | ||||||
13 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
14 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
15 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 40 | 40 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |