Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Beşeri Coğrafya Araştırma Yöntemleri | COG 510 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZERRİN KARAKUZULU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ZERRİN KARAKUZULU, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Coğrafyanın iki temel prensibinden birisi olan beşeri coğrafya alanında araştırma yapmaya yönelik yöntem ve tekniklerin verilmesi. |
Dersin İçeriği | Beşeri coğrafya araştırma yöntemlerinin esasları,verilerin toplanması, analiz edilmesi, istatistiksel verilerin değerlendirilmesi.Ayrıva toplanan ve değerlendirilen verilerin diyagram ve haritalarla görsel biçimde sunulması, rapor ve tez yazımında dikkat edilecek hususlardan oluşur. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir coğrafi araştırmadaki aşamaları ifade eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
2 | Sahanın coğrafi potansiyelini ve coğrafi sorunları tanımlar | Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, | Ödev, Sınav , Sözlü Sınav, |
3 | Nüfus,yerleşme,tarım,turizm,sanayi,ulaşım vb. konularda veriler toplar | Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Araştırma tasarımlarını formule eder | Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Portfolyo, Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Toplanan verileri analiz eder | Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
6 | Amaca uygun haritalar hazırlar | Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, | Performans Görevi, Proje / Tasarım, Ödev, |
7 | Toplanan ve analiz edilen bilgileri rapor haline dönüştürür. | Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Problem Çözme, | Proje / Tasarım, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Coğrafi araştırmadaki aşamalar, sorunların tanımlanması, tasarının formule edilmesi ve veri toplaması | [2]1-21 |
2 | Veri toplanması; kitaplık kaynaklarından ve istatistiki verilerden faydalanma | [2]25-48 |
3 | Kartoğrafik kaynakların (harita ve hava fotoğrafı) kullanımı | [2]48-63 |
4 | Saha çalışmalarında anket ve mülakat yöntemlerinin uygulanması | [2]63-80 |
5 | Örnekleme yöntemleri; rastlantısal, sistematik, katmanlı örnekleme ve örnek miktarı | [2]80-90 |
6 | Verilerin İstatistiksel Değerlendirilmesi; Sayısal Dağılımların Tasviri | [2]93-126 |
7 | Mekansal Dağılımların Tasviri; nokta, gizgi kalıpları ve alanın açıklanması | [2]126-164 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Verilerin Görsel Biçimde Sunulması; İstatistiksel Diyagramlar | [2]168-193 |
10 | İstatistiksel Haritalar | [2]193- |
11 | Belirli alanlar içerisinde dağılış gösterme yöntemleri | [2]210-231 |
12 | Alan ve Mesafe değiştiren Yöntemler | [2]233-246 |
13 | Coğrafi Araştırma Raporlarının Yazımı | [2]246-249 |
14 | Yüksek Lisans Tezi Oluşturma | [2]249-284 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] 13 Adet ppt |
Ders Kaynakları | [2] Beşeri Cğrafyada Veri Toplama ve Değerlendirme Yöntemleri, NAzmiye ÖZGÜÇ, istanbul Üniversitesi Basımevi ve Film Merkezi, İstanbul, 1994 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
2 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
3 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
5 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | X | |||||
6 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | X | |||||
8 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
9 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | X | |||||
10 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X | |||||
11 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer | X | |||||
12 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
14 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | ||||||
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |