Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Uluslararası Ticarette Stratejik Yönetim | UTC 401 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ESRA DİL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ESRA DİL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Rekabetin hızlı bir şekilde artması ile birlikte işletmeler arasındaki kar ve performans farklılıklarının kaynağının ve bu farklılıkların sürekliliğinin nedenlerinin incelenmesi oldukça önemli bir hale gelmiştir. Ayrıca rekabet olgusunun doğası göz önüne alındığında işletmelerin sürdürülebilir üstünlüğe sahip olmalarının onların fark yaratma becerileri ile doğru orantılı olduğu görülmektedir. Bu doğrultuda bu sorulara cevap arama güdüsü içinde olan stratejik yönetime ilişkin konuların öğrencilere öğretilmesi ve bu öğrenme sürecinin akabinde bazı örnek olayların çözümlenerek konuların öğrencilere kavratılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Stratejik yönetimin temel sorunsalı incelendikten sonra, bu sorunsalı açıklamada öne çıkan okulların soruna bakışları tartışılmaktadır. Akabinde ise Stratejik yönetim süreci detaylı bir şekilde incelenecek sürecin bitiminde de örnek olay incelemeleri yapılmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Stratejik yönetimin temel sorunsalı inceler ve bu sorunsalı açıklamaya çalışan okulların sorunsalla ilgili argümanlarını tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
2 | Pozisyon okulu ve kaynaklara dayalı yaklaşımların strateji olgusuna bakışını irdeler ve iki okul arasındaki farklılıkların stratejik yönetim için yapmış olduğu imaları tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
3 | Stratejik yönetim sürecinin birinci aşaması olan çevre analizine odaklanır ve bu analizin nasıl yapılacağına ilişkin uygulamaya yönelik önerilerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
4 | Örgütün yönünün belirlenmesine ilişkin bir çerçeve oluşturur ve bu doğrultuda bazı örnekler sunarak incelemelerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
5 | Alternatif stratejilerin nasıl oluşturulabileceğini irdeler ve bu konuda bazı örnekleri inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
6 | Stratejinin uygulanmasına ilişkin bazı önermelerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
7 | Stratejik yönetimle ilgili bazı örnek olayları inceleyerek stratejik yönetim olgusunun iş dünyasındaki yeri ve uygulama tarzlarına ilişkin bir birikim oluşmasını hedefler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Stratejik Yönetimin Temel Sorunsalı | |
2 | Pozisyon Okulu | |
3 | Kaynaklara Dayalı Okul | |
4 | Stratejik Düşünme-Yönetime Stratejik Yaklaşmanın Gerekleri | |
5 | Stratejik Yönetim Süreci | |
6 | Uluslararası Çevre Analizi-Endüstri Çevresi | |
7 | İç Çevre Analizi | |
8 | Uluslararası Düzlemde Örgütün Yönünün Belirlenmesi | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Alternatif Stratejilerin Belirlenmesi | |
11 | Alternatif Stratejilerin Belirlenmesi | |
12 | Strateji Uygulama | |
13 | Örnek Olay İncelmesi | |
14 | Örnek Olay İncelmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim Üyesi Ders Notu |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası ticaretin kuramsal altyapısı ile ithalat, ihracat, kambiyo, gümrük ve lojistik gibi operasyona yönelik bilgilerini anlama ve kullanabilme becerisine sahip olma, küreselleşen sermaye, emek ve mal ticaretinde iş kültürü ve pazarlama etkileşimini özümseyebilme | X | |||||
2 | Uluslararası ticaret ile ilgili küresel ve ulusal temel düzenlemelere hakim olup, bunları pratik durumlara uygulayabilme ve yorumlayabilme | X | |||||
3 | Uluslararası ekonomik ve ticari gelişmeleri analiz edebilme, örgüt içerisinde görev aldığı konularda sorunları tanımlama, görüş bildirme ve çözüm yolları sunma becerisi kazanma | X | |||||
4 | Bilgisayar kullanımının yanında uluslararası ticari operasyonlar ve veri analizlerinde kullanılan bilgi sistemleri ve yazılımları kullanabilme becerisini kazanabilme | X | |||||
5 | Araştırma becerisine ve analitik düşünme yeteneğine sahip olma, alınacak kararların ve uygulanacak projelerin süreçlerini ve sonuçlarını öngörebilme, sebep – sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurabilme, stratejik yaklaşım geliştirebilme, düşüncelerini başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilme ve yüksek ikna gücüne sahip olma | X | |||||
6 | Görev aldığı alanlarda kurumun vizyon, amaç ve hedeflerini belirleyebilme | ||||||
7 | Eleştirel düşünme ve alternatifler üretebilme yetkinliğinin sonucu olarak farklı kaynaklardan bilgi elde edebilme ve analiz etme becerisine sahip olma ve inisiyatif kullanabilme | X | |||||
8 | Kendi alanında sürekli iyileştirmeye odaklı ve yenilikçi olabilme | X | |||||
9 | Liderlik özelliklerine sahip olmakla birlikte takım çalışmasına yakın olma ve diğer alanlardaki uzmanlarla mesleki paylaşıma ve etkileşime dayalı yatay ve dikey iletişim kurabilme yeteneğine sahip olma. | X | |||||
10 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | X | |||||
11 | En az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü Bağımsız Kullanıcı kapsamında B2 düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme | ||||||
13 | Uluslararası ticaretin çeşitli alanlarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme | X | |||||
14 | Paydaşlarla ilişkileri analiz edebilme, alanındaki gelişmeleri ve yenilikleri izleyebilme, kurumunun konumunu sorgulayabilme ve öneriler sunma | X | |||||
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |