Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mehmet Akif, Sanatı ve Düşüncesi | YTE 519 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mehmet Akif Ersoy, yakın devir tarihimiz ve edebiyatımız için önemli bir isimdir. Modern Türk şiirinin kurucu isimlerinden biri olmasının yanında Meşrutiyet döneminden itibaren fikirleriyle de düşünce dünyamızda önemli akisler uyandırmıştır. Mehmet Akif şahsiyetiyle, sanatıyla ve fikirleriyle Türk edebiyatında adından en çok söz ettiren isimlerdendir. Bu bağlamda Mehmet Akif’i anlamanın aynı zamanda döneminin edebî ve siyasi şartlarının değerlendirilmesi için de önemli olduğu görülmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu derste Türk edebiyatının önemli isimlerinden olan Mehmet Akif bütün cepheleriyle tanıtılacak, edebi şahsiyeti, fikirleri geniş bir şekilde ele alınacaktır. Şairin eserleri ve hakkında yazılanlar yeni bir gözle tetkik edilecek, yeni bakış açıları ile Akif’e ve onun sanatına dair tespitler yapılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | M. Akif’in hayatı, edebî kişiliği ve eserleri hakkındaki bilgisini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Gelenek ve modernizim bağlamında M. Akif’in şiirini değerlendirir ve açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | M. Akif’in düşünce dünyasını bilir ve dönemin diğer düşünce hareketleriyle karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | M. Akif’in şiirlerini tahlil eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Şairin Cumhuriyet dönemi Türk şiiri üzerindeki etkilerini inceler, örneklendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hayatı-aile çevresi ile bir şairin portresi | |
2 | Safahat’ta ve biyografilerde Mehmet Akif | |
3 | Döneminin şartları ve içinde doğulan ortam | |
4 | İkinci Meşrutiyet Yıllarının siyasi atmosferi içerisinde Akif | |
5 | Bir Düşünce Adamı olarak Akif: İslamcılık Düşüncesi içerisindeki Yeri | |
6 | Milliyetçilik ve Batıcılık arasında Mehmet Akif | |
7 | Sıratı Müstakim dergisi ve dönemindeki aksi | |
8 | Sebilürreşad dergisi ve dergide işlenen konular. | |
9 | Mehmet Akif’in Türk edebiyatına ve özelde eski edebiyatımıza karşı tavrı | |
10 | Akif’ten önceki Türk şiirinin genel durumu | |
11 | Toplumsal meseleler karşısında Akif’in Sahat’taki tutumu | |
12 | Safahat’ın bölümleri: Safahat, Süleymaniye Kürsüsünde kitaplarının incelenmesi | |
13 | Hakkın Sesleri, Fatih Kürsüsünde kitaplarının incelenmesi | |
14 | Hatıralar, Asım kitaplarının incelenmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Mehmet Akif, Safahat Mehmet Akif Külliyatı Sıratı Müstakim Mecmuası Sebilürreşad Mecmuası Mithat Cemal Mehmet Akif Eşref Edib Mehmet Akif ve Yetmiş Muharririn Yazıları Orhan Okay, Mehmet Akif Bir karakter Heykelinin Anatomisi Sezai Karakoç, Mehmet Akif Nurettin Topçu Mehmet Akif İsmail Kara, İslamcıların Siyasi Düşünceleri Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | X | |||||
12 | |||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |