Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyolojik Düşünce | SOS 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMAİL HİRA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sosyolojik bakışın tarihsel referanslarını öğrenmek, sosyal bilimler içinde sosyolojinin yerini kavramak ve yeni toplumsal hareketlere sosyolojik bakış açısıyla yaklaşabilme yetisini kazanmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste öncelikle sosyolojik bakış açısına neden olan tarihsel süreç üzerinde durularak, coğrafi keşifler, sanayi devrimi, Fransız ihtilali ve sosyolojinin doğuş koşulları ve temel düşünürleri ele alınacaktır. Sosyolojide yöntem sorunları ele alınacak ve günümüz toplumunda sosyolojinin yeni toplumsal yapıları analiz etme gücü üzerinde durulacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyolojik düşünme biçimlerini öğrenir | Tartışma, | Ödev, |
2 | Sosyolojik bakışın tarihsel referanslarını öğrenir | Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
3 | Sosyoloji biliminin öncülerini tanır | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Sosyolojide yöntem sorunlarını tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bireyin davranışına sosyolojik bakışın tarihsel referansları | |
2 | sosyolojik bakış açısına ihtiyacı doğuran tarihsel süreçler | |
3 | coğrafi keşifler, sanayi devrimi, fransız ihtilali ve sosyal bilimlerin doğuşu | |
4 | sosyoloji biliminin öncüleri; saint simon ve comte | |
5 | durkheim ve kollektif şuur, spencer ve amerikan sosyolojisi | |
6 | sosyoloji biliminin yöntem sorunları ve tartışmalar | |
7 | sosyolojide objektiflik ve olgusallık imkanının tartışılması | |
8 | sosyal bilimler içinde sosyolojinin konumu ve geleceği hakkındaki görüşler | |
9 | küreselleşen dünyada sosyolojinin yeni toplumsal yapıları analiz etmedeki gücü | |
10 | yeni toplumsal hareketlere sosyolojinin bakışı ve yeni kuramlar | |
11 | kitle kültürünü analiz etmede bir imkan olarak sosyolojinin durumu | |
12 | göç,kentleşme,farklı kimlikler ve çok kültürlülük tartışmaları eşliğinde sosyolojik muhayyileyi değerlendirmek | |
13 | refah devletinin çöküşü ve sosyal sermaye tartışmalarına sosyolojik düşünce ile yaklaşma denemeleri | |
14 | sonuç değerlendirmeleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | SOSYOLOJİK DÜŞÜNME YÖNTEMİ(Sosyoloji Bilimine Giriş) , Stephan Cole, Çev: Bekir Demirkol, Vadi Yay., Ankara SOSYOLOJİ SÖZLÜĞÜ: Gordon Marshall, Çev: Osman Akınay ve Derya Kömürcü, Bilim ve Sanat Yayınları SOSYOLOJİNİN TEMEL KAVRAMLARI: Peter Kıvısto, Birleşik Yayınları, Çev: İhsan Çapçıoğlu ve Sefer Yavuz, Ankara SOSYOLOJİ: Anthony Giddens; Yayına Hazırlayan: Cemal Güzel, Hüseyin Özel Ayraç Yayınevi ; Bilim; Türkçe ÇAĞDAŞ SOSYOLOJİ KURAMLARI:M.M.Poloma, Gündoğan Yayınları, Ankara SOSYOLOJİK METODUN KURALLARI: Emile Durkheim, Çev. Enver Aytekin, Sosyal Yayınları, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | X | |||||
7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |