Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Deney Tasarımı | KAL 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi UFUK KULA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ürün ve servis kalitesinin sürdürülmesi ve/veya arttırılması amacıyla yapılan deneysel çalışmaların kısa sürede,en düşük maliyetle sonuçlandırılması ve çalışma sonuçlarının doğru değerlendirilmesi için deney tasarımı tekniklerinin öğretilmesi |
Dersin İçeriği | Deney tasarımına giriş, merkezi eğilim ve değişkenlik ölçüleri, tek faktör varyans analizi, iki faktör varyans analizi, rassal tam blok tasarım, genel faktöriyel tasarım, latin kareler tasarım, 2k faktöriyel tasarım |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hipotez testi yapıp test sonucunu yorumlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
2 | Tek faktör varyans analizi modelini kavrar ve değişkenliğin kaynaklandığı nedenlerin nasıl ölçüldüğünü bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, | Sınav , Ödev, |
3 | Deney verilerini kullanarak ANOVA tablosu hazırlayıp, F testi yapar. Testin sonucunu yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, | Sınav , Ödev, |
4 | Tek faktör ANOVA´da 2. tür hata hesaplamasını yapar ve istenen 2. tür hata için gerekli örnek büyüklüğünü belirler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, | Sınav , Ödev, |
5 | İki ve daha fazla faktör ANOVA tablosu hazırlar ve tablo sonuçlarını yorumlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, | Sınav , Ödev, |
6 | 2k tam, yarım, çeyrek faktör tasarımı yapar ve sonuçlarını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Deney Tasarımına Giriş | |
2 | Merkezi Eğilim ve Değişkenlik Ölçüleri | |
3 | Hipotez Testleri | |
4 | Tek Faktör Varyans Analizi | |
5 | Tek Faktör Analiz Modeli ve ANOVA Tablosu | |
6 | Model Varsayımları | |
7 | İşleyim Çiftlerinin Ortalamalarının Kıyaslanması | |
8 | İki Faktör Varyans Analizi | |
9 | Vize Haftası | |
10 | Tek Faktör ANOVAda Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi | |
11 | Rassal Tam Blok Tasarımı | |
12 | Genel Faktöriyel Tasarım | |
13 | Latin Kareler Tasarımı | |
14 | 2k Faktöriyel Tasarım |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | www.sakarya.edu.tr/~ukula |
Ders Kaynakları | (1)Douglas, C., M., Design and Analysis of Experiment, Wiley, 7 edition |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | ||||||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
2 | Kalite alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | ||||||
2 | Kalite alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
3 | Kalite alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | ||||||
3 | Kalite alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
4 | Kalite alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
4 | Kalite alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | ||||||
5 | Kalite alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | X | |||||
5 | Kalite alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | ||||||
6 | Kalite alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
6 | Kalite alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak | ||||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak | ||||||
8 | Kalite alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | ||||||
8 | Kalite alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
9 | Kalite alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | ||||||
9 | Kalite alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | X | |||||
10 | Kalite alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | ||||||
10 | Kalite alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 13 |
2. Ödev | 13 |
3. Ödev | 14 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 3 | 25 | 75 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 241 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |