Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İstatistiksel Proses Kontrol | KAL 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEMRA BORAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. YILMAZ ÖZKAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Proseslerin kontrol altında olup olmadığını ölçmeye yarar. Ürün veya hizmetin tanımlanmış özelliklerde üretilip üretilmediğini izleme imkanı verir. Hatalı ürün meydana gelmeden prosese müdahale imkanı verir. İstatistiksel proses kontrol yöntemleri ile Toplam kalitenin temel felsefesi olan sıfır hataya ulaşmak mümkün olacaktır. |
Dersin İçeriği | Değişkenlik tanımı. İstatistiksel proses kontrol (İPK) tanımı. Kontrol diyagramı tanımı. Değişkenler ve nitelikler için kontrol diyagramı. Proses yeterlilik analizi, Kabul örneklemesi. Örnekleme planı çeşitleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Minitab paket programını kullanır | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Minitab ile Veri düzenlemeleri yapar | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Tablo, şekil ve grafik hazırlar | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Tanımlayıcı istatistikleri hesaplar ve açıkla | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Olasılık problemlerini çözer | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Örneklem yardımıyla parametre tahmini yapar | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
7 | Hipotez testi yapar, testin gücünü hesaplar, karar verir | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
8 | Değişkenler arasında ilişki araştırır, tahmin yapar | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
9 | Kontrol diyagramlarını hazırlar ve uygular | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Veri toplama ve analizi | |
2 | Ortalama ve değişkenlik ölçüleri | |
3 | Normal olasılık dağılımı | |
4 | Basit tesadüfi örnekleme yöntemi | |
5 | İstatistik hipotez ve karar verme | |
6 | İstatistik proses kontrolu felsefesi ve yöntemleri | |
7 | Değişkenler için kontrol diyagramları | |
8 | Özellikler için kontrol diyagramları | |
9 | Özel kontrol diyagramları | |
10 | Kabul örneklemesi | |
11 | Özellikler için kabul örneklemesi | |
12 | Değişkenler için kabul örneklemesi | |
13 | Diğer kabul örnekleme prosedürleri | |
14 | Minitab Uygulama örnekleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Olasılık ve İstatistik, Sakarya Basımevi, 2016 |
Ders Kaynakları | 1. Statistical Quality Control, Eugene L. Grant, Richard S. Leavenworth, Mc Graw-Hill Inc. 6th ed. 1988. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
2 | Kalite alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
3 | Kalite alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
4 | Kalite alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
5 | Kalite alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | X | |||||
6 | Kalite alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak | ||||||
8 | Kalite alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
9 | Kalite alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | X | |||||
10 | Kalite alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |