Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarih Yazımı TAR 646 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Tarih kavramının epistemolojik çözümlemesi yapılarak, tarihsel süreç içinde tarihyazımında etkili olan anlayışların doğuşu ve gelişimi ele alınarak, dünyada felsefelere bağlı olarak farklılaşan tarihyazımının çeşitliliği açıklanacaktır. Antikçağdan Ortaçağ dünyasına, akılcılıktan klasik historisizme ve nihayet postmodern tarih yazımına kadar tarih yazıcılığının gelişme süreci izlenecektir. Modern tarihçilik mesleğine etki eden faktörler, öne çıkan sorunlar, tarihyazım olgusunu belirleyen etmenler işlenecektir. Çağdaş tarihyazımının temel özellikleri, alternatif tarihyazım ekolleri ele alınacaktır. Türkiyede modern tarihyazımının dünü-bugünü tartışılacaktır.
Dersin İçeriği Modern tarihçilik mesleğine etki eden faktörler, öne çıkan sorunlar, tarihyazım olgusunu belirleyen etmenler işlenecektir
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarih üzerine kavramlar: Geçmiş, hafıza, hatıra, hafıza, objektivizm, analoji, empati, olgu, kavram, imgeleme,
2 Tarih üzerine kavramlar: anakronizm, senkronizm, kanıt, tarihsel karşılaşma, tarihsel yorum, tarihsel anlama, değişim, süreklilik, çağ-dönem, tarihsel karşılaştırma.
3 Antikçağda tarihyazımı: -Kadim Uygarlıklarda ve Antik Yunan’daki gelişmeler
4 Ortaçağ Avrupa’da tarih yazımı: Hıristiyan düşüncesi ve tarih yazımı
5 İslam medeniyetinde tarihyazımı
6 Aydınlanma ve tarih: Dünya tarihi yazmak
7 Arasınav
8 İmparatorluk tarihinden ulusların tarihine: Osmanlıda Türkiye Cumhuriyeti tarihçiliğine: 1908’e kadar Türk tarih yazımı,
9 İki dünya arasında yenileşmenin öncüleri: Şinasi, Namık Kemal, Ziya Paşa
10 Türkiye’de 1908-1940 romantik tarih yazımı,
11 1945 sonrası Dünyada sosyal bilimler ve tarihyazımındaki paradigma değişimi
12 1990’lardaki gelişmeler ve postmodernist tarih yazımı
13 Tarihyazımında yeni çalışma alanları ve popüler tarih
14 Günümüz tarih yazımının çağdaş sorunları: İlgi alanlarından nesnellik kaygısına.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Temel Kaynaklar
(yayın tarihine göre sıralayınız.)
1.Babinger Franz (1992). Osmanlı Tarih Yazarları ve Eserleri, 2.baskı, (Çev. Coşkun Üçok), Ankara.
2. Bedia Demiriş (1994). Greklerde ve Romalılarda Tarih Yazımı: I. Greklerde Tarih Yazımı Anadolu Araştırmaları Cilt XIII, İstanbul s. 231-240.
3.Marc Bloch (1994). Tarihin Savunusu ya da Tarihçilik Mesleği (Çev: Mehmet Ali Kılıçbay). Gece Yayınları, Ankara.
4.Keith Jenkins (1997). Tarihi Yeniden Düşünmek, (Çev. Bahadır Sina Şener), Dost Yayınları, Ankara.
5.Demiriş, Bedia, (1999). Greklerde ve Romalılarda Tarih Yazımı: 2. Romalılarda Tarih Yazımı: Anadolu Araştırmaları Cilt XV, İstanbul s. 431-459.
6.İlhan Tekeli (2000). Tarih Yazımı Üzerine Düşünmek, Dost Kitabevi, Ankara. 7.George Iggers (2000). 20. Yüzyıl Tarih Yazımı. İstanbul.
8. Bedia Demiriş (2001). Antikçağda Şiir-Tarih-Retorik İlişkisi, Toplumsal Tarih Kasım, s. 43-45.
9. Bıçak, Ayhan (2004). Tarih Sorunu. Kutadgu Bilig. Sayfa, 106-121.
10. Bıçak, Ayhan (2004). Tarih Düşüncesi 1. Tarih Düşüncesinin Oluşumu. Dergah Yayınları, İstanbul.
11.Serpil Oppermann, (2006). Postmodern Tarih Kuramı. Tarihyazımı, Yeni Tarihselcilik ve Roman, Ankara.

Referanslar ve Diğer Kaynaklar 12.Aysevener, Kubilay ve E. Müge Barutca (2003). Tarih Felsefesi. Cem Yayınevi, İstanbul. 13.Collingwood, R.G. (1996). Tarih Tasarımı. (Çev: Kurtuluş Dinçer), Gündoğan Yayınları, Ankara. 14. Burke, Peter, (2002). Annales Tarih Okulu, (Çev. Mehmet Küçük), Doğu Batı Yay. Ankara. 15. Burke, Peter (1998). Tarih ve Toplumsal Kuram, (Çev. Mete Tuncay), Tarih Vakfı Yay. İstanbul. 16. Evans, Richard J. (1999). Tarihin Savunusu. (Çev. Uygur Kocabaş). İmge Yayınları, Ankara. 17. Sabri Hizmetli (1991). İslam Tarihçiliği Üzerine, Diyanet İşleri Yayını, Ankara. 18. Suavi Aydın (1997). Kültür-Kimlik Modelleri Açısından Türk Tarih Yazımı, (Doktora Tezi), H. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. 19. Hocaoğlu, Durmuş (2002). İlerleme Üzerine Bir Tahlil Denemesi [Bölüm: 1]. Köprü, Sayı, 78. 20. Kolektif, (Sempozyum) (2000). Tarih Yazımında Yeni Yaklaşımlar, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. 21. Özbek, Nadir (2004). "Modernite, Tarih ve İdeoloji: İkinci Abdülhamid Dönemi Tarihçiliği Üzerine Bir Değerlendirme." Literatür, 3: 71-90. 22. Özbek, Nadir (2003). "Alternatif Tarih Tahayyülleri: Siyaset, İdeoloji ve Osmanlı-Türkiye Tarihi" Toplum ve Bilim, 98: 234-54. 23. Özbek, Nadir (1997). "Zeki Velidi Togan ve ´Türk Tarih Tezi, Toplumsal Tarih, 8, (45), 15-23. 24.Özlem, Doğan (1996). Tarih Felsefesi. Anahtar Yayınları, İstanbul. 25. Şehabettin Tekindağ (1971). "Osmanlı Tarih Yazıcılığı", Belleten. XXXV/ 140, s. 655-663. 26. Zafer Toprak (1991). "Sosyal Tarihin Alanı ve Türkiye Gerçeği." Toplum ve Bilim, Yaz/Güz, 77-88. 27. Robert Young. (2000). Beyaz Mitolojiler Tarih Yazımı ve Batı, Bağlam Yayınları, İstanbul. 28. Vahdettin Engin ve Ahmet Şimşek (Ed.) (2011). Türkiye´de Tarihyazımı, Yeditepe Yayınları, İstanbul; 29. Ahmet Şimşek (Ed.) (2011). Tarih Nasıl Yazılır? Tarihçi Kitabevi, İstanbul.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)