Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çağdaş Türk Şivelerinin Söz Dizimi | TED 603 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Esra Kirik, Arş. Gör. Bahri Kuş |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çağdaş Türk şiveleri arasında karşılaştırmalı cümle yapısını incelemek. Söz diziminden hareketle karşılaştırmalı gramer unsurlarını tespit etmek. Çağdaş Türk şivelerinden dil incelemesi yaparak metin örneklerini tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Çağdaş Türk şivelerinin söz dizimi konusunda birbirlerine yakınlık ve uzaklığı. Bazı şivelerde yazılmış eserlerin söz dizimi ve gramer özellikleri bakımından incelenmesi. Bu şivelerde yazılan eserlerin okuyup anlama ve dil özellikleri bakımından karşılaştırılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çağdaş Türk Lehçe ve şivelerinin Türk Dili içerisindeki yeri nedir, tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
2 | Çağdaş Türk Lehçe ve şivelerinin Türk Dili içerisindeki önemini ve dil özelliklerini açıklar | Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav , |
3 | Çağdaş Türk Lehçe ve şivelerinin kökenlerini tespit eder ve örnekler | Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, |
4 | Çağdaş şivelerle yazılmış eserlerin dil özelliklerini tespit eder. | Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Anlatım, | Ödev, |
5 | Çağdaş Türk lehçe ve şiveleri metinlerinde fonetik ve morfolojik yönden ses değişimi geçirmiş kelimeleri derler, düzenler. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sözlü Sınav, |
6 | Çağdaş Türk lehçe ve şiveleri metinlerinde fonetik ve morfolojik değişiklikler geçirmiş kelimeleri değerlendirir, tahmin eder. | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Beyin Fırtınası, | Ödev, Proje / Tasarım, Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkçenin tarihi gelişmesi | Türkçenin tarihi gelişmesi ile ilgili araştırma yapmak. |
2 | Çağdaş Türk şivelerinin oluşması | Günümüz Türkçesi dönemi üzerine araştırma yapmak. |
3 | Çağdaş Türk şivelerinin karşılaştırmalı gramer notları | Çağdaş Türk şivelerinin karşılaştırmalı grameri üzerine araştırma yapmak. |
4 | Azerbaycan, Türkmen ve Gagavuz Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi | Azerbaycan, Türkmen ve Gagavuz Türkçesinin grameri üzerine araştırma yapmak. |
5 | Azerbaycan, Türkmen ve Gagavuz Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi | Azerbaycan, Türkmen ve Gagavuz Türkçesinin grameri üzerine araştırma yapmak. |
6 | Azerbaycan, Türkmen ve Gagavuz Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi | Azerbaycan, Türkmen ve Gagavuz Türkçesinin grameri üzerine araştırma yapmak. |
7 | Kazak, Kırgız ve Tatar Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi | Kazak, Kırgız ve Tatar Türkçesinin grameri üzerine araştırma yapmak. |
8 | Kazak, Kırgız ve Tatar Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi | Kazak, Kırgız ve Tatar Türkçesinin grameri üzerine araştırma yapmak. |
9 | Kazak, Kırgız ve Tatar Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi | Kazak, Kırgız ve Tatar Türkçesinin grameri üzerine araştırma yapmak. |
10 | Kazak, Kırgız ve Tatar Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi | Kazak, Kırgız ve Tatar Türkçesinin grameri üzerine araştırma yapmak. |
11 | Özbek, Uygur Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi | Özbek, Uygur Türkçesinin grameri üzerine araştırma yapmak. |
12 | Özbek, Uygur Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi | |
13 | Özbek, Uygur Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi | Özbek, Uygur Türkçesinin grameri üzerine araştırma yapmak. |
14 | Özbek, Uygur Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi | Özbek, Uygur Türkçesinin grameri üzerine araştırma yapmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Komisyon, Kazak Tilinin Tüsindirme Sözdigi, Almatı, 1986. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
10 | |||||||
11 | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |