Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Analog İşlems.Elem.İle Doğrusal Olm.Elktr.Dev.Tas. | EEM 603 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İHSAN PEHLİVAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Analog işlemsel elemanların tanıtılması. İşlemsel elemanların temel analog işlem blokları olarak uygulamaları ve transfer fonksiyonu gerçeklemelerinin tanıtılması. Doğrusal olmayan sistemlerin ve devrelerin tanıtılması, bunların analizinde kullanılan yöntemlerin incelenmesi. Doğrusal olmayan elektronik devrelerin incelenerek analiz ve tasarım yöntemleri ile çeşitli uygulamalarının tanıtılması, işlemsel elemanlarla elektronik osilatörlerinin tasarlanması. |
Dersin İçeriği | İşlemsel kuvvetlendiriciler(OPAMP), Yeni işlemsel elemanlar: Geçiş iletkenliği kuvvetlendiricileri(OTA), Akım taşıyıcılar(CCII, CCIII), FTFN, OTRA, ve bu işlemsel elemanların temel yapıları, temel performans parametreleri, karakteristikleri ve davranışsal modelleri, Analog çarpma devreleri, İşlemsel elemanların temel analog işlem blokları olarak uygulamaları. İşlemsel elemanlarla transfer fonksiyonu gerçekleme. Dinamik sistemler, çözümlerinin varlığı, tekliği, başlangıç koşullarına ve parametrelere bağımlılığı. İkinci mertebeden sistemler, durum portreleri, denge noktaları ve türleri. Doğrusal olmayan sistemlerin periyodik çözümleri, limit çevrim, Lyapunov kararlılık kriterleri, Kaos, Çatallaşma, İşlemsel elemanlarla lineer ve lineer olmayan elektronik devrelerin tasarlanması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Opampın çalışmasını , frekans ve genlik kısıtlamalarını da kapsayacak şekilde ayrınıtılı olarak kavrama ve işlemsel blok olarak uygulamalarını yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav , |
2 | OTA, CCII, CCIII, FTFN, OTRA vb. işlemsel elemanların çalışmasını , frekans ve genlik kısıtlamalarını da kapsayacak şekilde ayrıntılı olarak kavrama ve işlemsel blok olarak uygulamalarını yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
3 | İşlemsel elemanlar kullanarak transfer fonksiyonlarını gerçekleyebilme, lineer devrelerini tasarlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Doğrusal olmayan sistemleri ve devreleri tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim, | Sınav , |
5 | Doğrusal olmayan sistemlerin analiz yöntemlerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
6 | İşlemsel elemanlar kullanarak transfer fonksiyonlarını gerçekleyebilir, lineer ve lineer olmayan elektronik devrelerini tasarlayabilir ve analizini yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
7 | ) Kaotik elektronik devrelerin uygulama alanlarını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar; transfer fonksiyonu, kazanç ve faz fonksiyonu | 1.Hafta Sunusu |
2 | İşlemsel kuvvetlendiriciler(OPAMP), Diğer işlemsel elemanlar: 1) Geçiş iletkenliği kuvvetlendiricileri(OTA) 2) Akım taşıyıcılar(CCII, CCIII) 3) FTFN, FDNR, OTRA vb. | 2.Hafta Sunusu |
3 | Temel İşlem Blokları: Kuvvetlendirici, tersleyici, toplayıcı, türev alıcı, entegral alıcı, | 3.Hafta Sunusu |
4 | Analog çarpma devreleri, İşlemsel elemanların temel analog işlem blokları olarak uygulamaları. | 4.Hafta Sunusu |
5 | İşlemsel elemanlarla transfer fonksiyonu gerçekleme. Opamp-RC , OTA-RC türü gerçeklemeler. CCII-RC, FTFN-RC türü gerçeklemeler. | 5.Hafta Sunusu |
6 | İşlemsel elemanlarla lineer işlem devreleri tasarımı. | 6.Hafta Sunusu |
7 | Dinamik sistemler, çözümlerinin varlığı, tekliği, başlangıç koşullarına ve parametrelere bağımlılık | 7.Hafta Sunusu |
8 | İkinci mertebeden sistemlerin denge noktaları ve türleri, durum portreleri | 8.Hafta Sunusu |
9 | Doğrusal olmayan sistemlerin periyodik çözümleri, limit çevrim, lyapunov kararlılık kriteri, kaos, Çatallaşma | 9.Hafta Sunusu |
10 | İşlemsel elemanlarla lineer olmayan elektronik devrelerin tasarımı. | 10.Hafta Sunusu |
11 | Doğrusal olmayan devrelerin analiz yöntemleri, Chua devresi ve uygulamaları | 11.Hafta Sunusu |
12 | Lineer olmayan elektronik devre tasarımı ve uygulaması | 12.Hafta Sunusu |
13 | Lineer olmayan elektronik devre tasarımı ve uygulaması | 13.Hafta Sunusu |
14 | Kaotik elektronik osilatörlerin uygulama alanları | 14.Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] L.O.Chua, C.A.Desoer, Linear and Nonlinear Circuits 1987-Mc Graw Hill |
Ders Kaynakları | [1] PEHLİVAN İ, UYAROGLU Y., Rikitake Attractor and its synchronization application for secure communication systems, Journal of Applied Sciences, 2007;7(2):232-236 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Proje / Tasarım | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |