Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Regresyon Analizi I | MAT 524 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Analiz I-II, Lineer Cebir I-II, Olasılık ve İstatistik derslerinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NESRİN GÜLER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Emre Kişi |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Uygulamalı çalışmalar bir teori üzerine inşa edilir. Regresyon analizi istatistikçilerin alet çantalarında sık kullandıkları bir araçtır. Bu dersin amacı regresyon analizi teorisini vermektir. |
Dersin İçeriği | Rasgele değişkenlerin vektörleri. Çok değişkenli normal dağılım. Lineer regresyon: Tahmin ve dağılım teorisi. F-testi. Güven aralıkları ve güven bölgeleri. Varsayımlardan ayrılışlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Rasgele değişken kavramını pekiştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Çok değişkenli normal dağılımı tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Parametre tahmini için en küçük kareler yöntemini kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | En küçük kareler tahmininin genelleştirilmesini anlar ve eski hali ile farkını anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Tahmin metodlarını kavrar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Lineer regresyonda tahmin ve dağılım teorisini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
7 | Çeşitli hipotez testleri yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
8 | Güven bölgeleri oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
9 | Yanlılığı kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Rasgele değişkenlerin vektörleri | [1] sayfa 1-15 |
2 | Çok değişkenli normal dağılım | [1] sayfa 17-24 |
3 | Çok değişkenli normal dağılım (devam) | [1] sayfa 24-31 |
4 | Lineer regresyon: Tahmin ve dağılım teorisi | [1] sayfa 35-44 |
5 | En küçük kareler tahmini | [1] sayfa 35-44 |
6 | Genelleştirilmiş en küçük kareler tahmini | [1] sayfa 69-70 |
7 | Eksik ranklı tasarım matrisi | [1] sayfa 62-64 |
8 | Lineer kısıtlamalı tahmin | [1] sayfa 59-62 |
9 | Diğer tahmin metotları | [1] sayfa 77-88 |
10 | Lineer regresyon: Hipotez testleri | [1] sayfa 97-99 |
11 | F-testi | [1] sayfa 99-116 |
12 | Güven aralıkları ve güven bölgeleri | [1] sayfa 119-129 |
13 | Güven aralıkları ve güven bölgeleri (devam) | [1] sayfa 129-136 |
14 | Varsayımlardan ayrılışlar | [1] sayfa 227-130 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Seber, G. A. F., Linear Regression Analysis, John Wiley, New York, 1977. |
Ders Kaynakları | [2] Johnson, R. A. and Wichern, D. W., Applied Multivariate Statistical Analysis, Englewood Cliffs, New Jersey, 1982. [3] Searle, S. R., Matrix Algebra Useful For Statistics, Canada, 1982. [4] Searle, S. R., Linear Models, John Wiley and Sons, Inc., New York, 1971. [5] Graybill, F. A., Introduction to Matrices with Applications in Statistics, United States, 1969. [6] Graybill, F. A., An Introduction to Linear Statistical Models, Volume 1, Mc Graw-Hill Book Co., New York, 1961. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
2 | Alanıyla ilgili güncel yayınları takip eder, problemler ortaya koyar. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili güncel yayınları takip eder, problemler ortaya koyar. | X | |||||
3 | Matematik lisans programıyla ilgili disiplinler arasındaki bağlantıları kavrar. | X | |||||
3 | Matematik lisans programıyla ilgili disiplinler arasındaki bağlantıları kavrar. | X | |||||
4 | Edindiği tecrübe ve bilgiyi, alanı dışındaki konularla ilişkilendirerek yeni bilgiler oluşturur. | X | |||||
4 | Edindiği tecrübe ve bilgiyi, alanı dışındaki konularla ilişkilendirerek yeni bilgiler oluşturur. | X | |||||
5 | Karşılaştığı problemleri analiz ederek, çözüme ulaşmak için farklı ispat yöntemleri kullanır. | X | |||||
5 | Karşılaştığı problemleri analiz ederek, çözüme ulaşmak için farklı ispat yöntemleri kullanır. | X | |||||
6 | Alanıyla ilgili çözülmesi gereken soruları tespit eder, gerektiğinde liderlik yapar. | X | |||||
6 | Alanıyla ilgili çözülmesi gereken soruları tespit eder, gerektiğinde liderlik yapar. | X | |||||
7 | Farklı disiplinlerde yürütülen çalışmalarda, kendi alanına özgü dinamikleri uygulayarak takım çalışmasında bilgilerini aktarır. | X | |||||
7 | Farklı disiplinlerde yürütülen çalışmalarda, kendi alanına özgü dinamikleri uygulayarak takım çalışmasında bilgilerini aktarır. | X | |||||
8 | Matematik lisans eğitimi boyunca edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, eksiklerini giderir ve güncel konular üzerine yönlenir. | X | |||||
8 | Matematik lisans eğitimi boyunca edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, eksiklerini giderir ve güncel konular üzerine yönlenir. | X | |||||
9 | Bir yabancı dili yazılı ve sözlü olarak iletişim kurabilecek düzeyde bilir, matematik terminolojisine hakim olacak ve kaynak araştırması yapacak şekilde yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
9 | Bir yabancı dili yazılı ve sözlü olarak iletişim kurabilecek düzeyde bilir, matematik terminolojisine hakim olacak ve kaynak araştırması yapacak şekilde yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
10 | Lisansta öğrendiği bilgileri geliştirerek matematikte veya uygulama alanlarında uzmanlık düzeyinde kendini geliştirir | X | |||||
10 | Lisansta öğrendiği bilgileri geliştirerek matematikte veya uygulama alanlarında uzmanlık düzeyinde kendini geliştirir | X | |||||
10 | Lisansta öğrendiği bilgileri geliştirerek matematikte veya uygulama alanlarında uzmanlık düzeyinde kendini geliştirir | X | |||||
11 | Çalıştığı alandaki verilerin toplanması, aktarılması ya da bir yayın oluşturulması aşamalarında bilimsel ve kültürel etik değerlerini göz önüne alır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |