Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Organik İlaç Sentezi | KIM 586 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Organik Kimya almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA ZENGİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA ZENGİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Son yıllarda ilaç sentezinde sentetik organik bileşikler önemli yer tutmaktadır. Özellikle insan sağlığı için önem taşıyan bazı doğal bileşiklerin laboratuvar ortamında sentezi artan dünya nufusu göz önünde bulundurulduğu zaman kaçınılmaz bir saha haline gelmiştir. Sentetik organik çalışan dünyadaki grupların büyük bir kısmı bu alana kaymış ve ilaç aktif maddesi sentezi olma ihtimali taşıyan bileşiklere yönelmiştir. Bu dersde, çok kademeli olan bu ilaç aktif maddelerinin sentezinde kullanılan ve son yıllarda sentezi ve biyolojik özlellikleri üzerinde çok fazla çalışmalar bulunan maddelerin sentezi ve bu alanlarda kullanılan sentez yöntemleri tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Reaksiyon Çeşitleri, Kaplink reaksiyonları, Palladyum Kimyası, Karashi Reaksiyonu, Stille Reaksiyonu, Heck Reaksiyonu, Shonogashira Reaksiyonu, Suzuki Reaksiyonu,1-2 Dipolar Katılmalar,1-3 Dipolar katılmalar, Aldol Kondenzasyonu ve İlgili Reaksiyonlar, İndol Reaksiyonları, Karbazol Reaksiyonları, Penisilin Sentezi, İzokinolin Reaksiyonları, Suberon Ve Türevlerinin Reaksiyonları, Hirsutin Sentezi, Kapnellen Sentezi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlaç aktif maddelerin yapılarını tanır, | Anlatım, | Sınav , |
2 | İlaçları sınıflandırır, | Anlatım, | Sınav , |
3 | İlaç aktif madde sentez yöntemlerini kavrar | Anlatım, | Sınav , |
4 | Reaksiyon mekanizmalarını anlar ve yorumlar | Anlatım, | Sınav , |
5 | Sentezlenen bileşiklerin izolasyon metotlarını kavrar | Anlatım, | Sınav , |
6 | Özgüvenli grup çalışmasına yatkınlığı gelişir | Anlatım, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Reaksiyon Çeşitleri | |
2 | Kaplink reaksiyonları | |
3 | Karashi Reaksiyonu, Stille Reaksiyonu, Heck Reaksiyonu | |
4 | Shonogashira Reaksiyonu, Suzuki Reaksiyonu, Dipolar Katılmalar | |
5 | İndol ve Reaksiyonları | |
6 | Karbazol ve reaksiyonları | |
7 | Penisilin Sentezi | |
8 | Penisilin Sentezine devam | |
9 | Ara sınav | |
10 | Ağrı kesici ilaçlar | |
11 | Suberan türevleri ve reaksiyonları | |
12 | Antibakteriyal ialçlar | |
13 | Betablokerler | |
14 | Lidokain ve Nadolol sentezi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Organopalladium Chemistry for Organic Synhesis Volum I, Volum I Ei-ichi Gegishi Wıley İntersecience 2002 |
Ders Kaynakları | [2] Jones, J., Core Carbonyl Chemistry, Oxford University Press, 1997. [3] Larock, R.C., Comprehensive Organic Transformations, John Wiley&Sons, Canada, 1999 [4]laou, E. J. Sorensen. Classic Total Synhesis ISBN 3-527- 29200-4 VCH, Tokyo |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | ||||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | ||||||
10 | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |