Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kataliz | KIM 530 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SALİH ZEKİ YILDIZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SALİH ZEKİ YILDIZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kimya teknolojisinde önemli bir yer tutan katalizörlerin tanınması, homojen kataliz ve heterojen katalizin temel prensiplerinin anlaşılması.Katalizör tiplerinin, kullanım şekillerinin ve rejenerasyon uygulamalarının kavranılması. |
Dersin İçeriği | Kimya sanayinde çok büyük öneme sahip katalizörlerin tarihsel gelişimi ve bu günkü konumunun tespiti, homojen ve heterojen katalizin temel prensipleri, kataliz reaksiyonlarının kinetiğini ve reaksiyon mekanizmalarının anlaşılması, katalizörlerin hazırlanması ve karakterizasyonları, katalizörlerin kullanım alanları ve sanayi uygulamaları, katalizörlerin kullanım şekilleri ve rejenerasyon işlemleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Katalizörlerin tarihcesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Katalizörlerin temel prensiplerinin anlaşılması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Homojen katalizörlerin çalışma prensipleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Heterojen katalizörlerin çalışma prensipleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Kataliz reaksiyonlarının kinetiğinin anlaşılması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | Geçiş metallerinin katalizdeki öneminin kavranılması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
7 | Katalizörlerin çalışma prensiplerine göre sanayide uygulanılış şekillerinin öğrenilmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
8 | Katalizörlerin kullanımında uygulanan şartların ve dikkate alınması gereken şartların belirlenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
9 | Katalizörlerin hazırlanma tekniklerinin öğrenilmesi. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Katalizin Tarihçesi Ve Bugünkü Durumu | [1] Sayfa 3-21 |
2 | Endüstride Katalitik Proses. | [1] Sayfa 23-67 |
3 | Kataliz Reaksiyonlarının Kimyasal Kinetiği | [1] Sayfa 69-85 |
4 | Katalizde Bağlanma | [1] Sayfa 89-106 |
5 | Organo Metalik Komplekslerde Elementel Basamaklar | [1] Sayfa 106-123 |
6 | Yüzeylerde Elementel Reaksiyon Basamakları | [1] Sayfa 123-155 |
7 | Heterojen Kataliz | [1] Sayfa 159-194 |
8 | Geçiş Metal Kompleksleri İle Homojen Kataliz | [1] Sayfa 199-222 |
9 | ARASINAV | |
10 | Geçiş Metal Kompleksleri İle Homojen Kataliz | [1] Sayfa 222-246 |
11 | Katalitik Reaksiyon Uygulamaları. | [1] Sayfa 251-306 |
12 | Kataliz Desteklerinin ve Zeolitlerin Hazırlanması | [1] Sayfa 306-332 |
13 | Destekli Katalizörlerin Hazırlanması | [1] Sayfa 335-360 |
14 | Spektroskopik Tekniklerle Kataliz Karakterizasyonları | [1] Sayfa 363-399 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Moulijn J.A., van Leeuwen P.W.N.M, van Santen R.A., Catalysis, Elsevier, 1993, Amsterdam. |
Ders Kaynakları | [2] Gates Bruce C.,Catalytic Chemistry,John Willey & Sons, 1992, New York [3] Tsuji J., Transition Metal Reagents and Catalysis, John Willey & Sons, 2000, Chichester. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | ||||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | ||||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | ||||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | ||||||
10 | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
2. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |