Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Stereokimya | KIM 592 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET TUTAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET TUTAR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Moleküllerin 3 boyutlu yapılarını kavratmak. Optikçe aktiflik hakkında bilgi vererek, kiral bileşikleri tanıtmak. Birden fazla kiral merkez taşıyan bileşiklerin izomerleri hakkında bilgi vermek. Enantiyonmerlerin ayrılma metotlarını kavratmak. Optikçe aktif bileşiklerin NMR yorumlarından yapı aydınlatılmasına gitmek. (Not: Bu ders hemen hemen tüm üniversitelerde okutulmaktadır. Birçok üniversitede Stereokimya I ve Stereokimya II şeklinde 2 dönemde verilmektedir. Bazı üniversitelerde haftada 3 ya da 4 saat anlatılmaktadır) |
Dersin İçeriği | Basit Moleküller; Hibritleşme, Konformasyon ve Konfigürasyon; Kiral Moleküller; Bir Stereogenik Merkezli Moleküller, İki ve Daha Fazla Stereogenic Merkezli Moleküller; Karbon-Karbon ve Karbon-Azot Çift Bağların Stereokimyası, Stereogenik Karbon İçermeyen Bileşiklerde Kirallik, Siklik Yapılarda Stereoizomerizm, Doymuş Karbonlarda Sübstitüsyon Reaksiyonları; Prokirallik, Enantiotopik ve Diastreotopik Gruplar ve Yüzeyler; Stereokimyada NMR Spektroskopisinin Kullanımı |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bu ders sonunda, öğrenci organik bileşikleri 3 boyutlu kavrar ve optikçe aktif bileşikler hakkında detaylı bilgilenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Siklohekzanın sandalye ve kayık konformasyonlarını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Sübstitüe siklohekzanlarda 1,3-diaksiyal etkileşmeleri kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Erytro ve threo ile syn ve anti terimlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Rasemik karışımların enantiyomerlere ayrılmasını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Asiklik ve siklik aklenlerde konfigürasyonu ve nisbi kararlılığı anlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
7 | Aklenlerin asit katalizli Markovnikov hidrasyonunun bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Basit Moleküller | |
2 | Hibritleşme, Konformasyon ve Konfigürasyon | |
3 | Kiral Moleküller | |
4 | Bir Stereogenik Merkezli Moleküller | |
5 | İki ve Daha Fazla Stereogenik Merkezli Moleküller | |
6 | Karbon-Karbon ve Karbon-Azot Çift Bağların Stereokimyası | |
7 | Stereogenic Karbon İçermeyen Bileşiklerde Kirallik | |
8 | Siklik Yapılarda Stereoizomerizm | |
9 | ARASINAV | |
10 | Doymuş Karbonlarda Sübstitüsyano Reaksiyonları | |
11 | Prokirallik, Enantiotopik ve Diastreotopik Gruplar ve Yüzeyler | |
12 | Enantiotopik ve Diastreotopik Gruplar ve Yüzeyler | |
13 | Stereokimyada NMR Spektroskopisinin Kullanımı | |
14 | Stereokimyada NMR Spektroskopisinin Kullanımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1]Stereochemisrty, David G. Morris, David Morris, Royal Society of Chemistry, 2002 [2]Organic Stereochemistry, Michael J. T. Robinson, Oxford Science Publications, 2000 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | X | |||||
10 | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |