Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Liç Prosesleri | KIM 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ OSMAN AYDIN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ALİ OSMAN AYDIN, |
Dersin Yardımcıları | Kimya Bölümü Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Çeşitli cevherlere uygulanan liç prosesleri ile ilgili temel işlemleri açıklamak ve endüstriyel uygulamaları göz önüne alarak bu proseslerde karşılaşılan kütle balansı hesaplamalarını öğretmek. |
Dersin İçeriği | Liç proseslerinde kullanılan yöntemler ve uygulama teknolojileri. Liç reaksiyonlarının incelenmesi ve liç kinetiği. Bakır, çinko ve alüminyum cevherlerine liç öncesi uygulanan ön işlemler. Değişik cevherlere uygulanan çeşitli liç işlemleri ve ele geçen liç çözeltilerin değerlendirilmesi. Liç işlemleri sırasında karşılaşılan endüstriyel madde balansı problemleri ve çözümleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Liç prosesleri ile ilgili temel uygulamaları açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Kimyanın temel ayırma tekniklerini endüstriyel boyutta uygulayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
3 | Cevher ekstraksiyonu ile ilgili farklı bir prosesin donanımlarını açıklayabilir. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Üretim proseslerinde madde balansı hesaplamalarını yapabilir. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
5 | Liç prosesi uygulamalarının çevre ile olan ilişkilerini değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Liç reaksiyonlarının kinetiğini yorumlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
7 | Farklı cevherlere uygulanan liç işlemlerini değerlendirebilir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, temel kavramlar, liç metotları | Sayfa:1-3 |
2 | Liç teknikleri ve liç çözücüleri | Sayfa:4-7 |
3 | Liç işlemine etki eden faktörler reaksiyon türleri | Sayfa:7-10 |
4 | Liç işlemlerinin kinetiği | Sayfa:10-15 |
5 | Metalik bakırın ve oksijenli bakır cevherlerinin liç edilmesi | Sayfa:16-20 |
6 | Sülfürlü cevherlerin liç edilmesi ve ilgili problemler | Sayfa:20-23 |
7 | Bakırlı liç çözeltilerinin değerlendirilmesi | Sayfa:23-28 |
8 | Prosesle ilgili problemler ve çözümleri | Sayfa:28-32 |
9 | ARA SINAV | |
10 | Çinko cevherleri ve kavrulmuş cevherlerin liç edilmesi | Sayfa:33-35 |
11 | Liç çözeltilerinin tasfiyesi ve elektrolizi | Sayfa:36-39 |
12 | Alüminyum ve mineralleri, alüminyum cevherlerinin liçi | Sayfa:40-43 |
13 | Alkali liç uygulamaları | Sayfa:43-46 |
14 | Alüminyum liçi ile ilgili problemler ve çözümleri | Sayfa:46-50 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | AYDIN, A.O., Liç Prosesleri Ders Notları, Fen Edebiyat Fakültesi, Kimya Bölümü, 2018. |
Ders Kaynakları | WADSWORTH, M.E., MILLER, J.D., Hydrometallurgical Processes, Plenium Pres,New York, 1979. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | ||||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | ||||||
10 | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |