Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kalite Yönetimi | ENM 322 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | --- |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEMRA BORAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SEMRA BORAN, Doç.Dr. ESRA TEKEZ, Doç.Dr. MERVE CENGİZ TOKLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersi alan öğrencileri ürün/hizmet kalitesini sağlamak için veri ve bulguları inceleme ve değerlendirmede kullanacakları yöntemleri öğretmek ve uygulayıcı olarak hazırlamak. |
Dersin İçeriği | Kalite ve genel kalite tanımları, kalite sistemleri, olasılık dağılımları, istatistiksel proses kontrol, kontrol şeması yapısı ve çeşitleri, kabul örneklemesi ve çeşitleri, deney tasarımı, Taguchi tekniği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kalite ve kalite ile ilgili genel terimlerin tanımını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | Kalitenin gerekliliğini ve karlılık, verimlilik ve çevrim zamanı ile ilişkilerini yorumlar | Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
3 | Muayene ve önleme yaklaşımı arasındaki farklılığı yorumlar | Anlatım, Tartışma, | Ödev, |
4 | Değişkenlik ve kalite ilişkisini yorumlar | Anlatım, Problem Çözme, | Ödev, |
5 | Ölçüm verilerini istatistiksel değerlendirmesini yapar | Anlatım, Tartışma, | Ödev, |
6 | İstatistiksel proses kontrolünü bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev, |
7 | Kontrol şemasının yapısını, kullanışlılığını ve çeşitlerini bilir | Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme, | Ödev, |
8 | Prosesi izlemek için kontrol şeması oluşturur | Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , |
9 | Uygun örnekleme planı seçmeyi ve kullanmayı bilir | Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , |
10 | Deney tasarımı tekniklerini, Taguchi tekniğini ve deney sonuçlarını değerlendirmeyi bilir | Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kalite tanımı ve genel tanımlar, kalite sistemleri, Toplam kalite yönetimi. | [1] ders notu |
2 | İstatistiksel modeller ve istatistiksel çıkarsama | [1] ders notu, 3 nolu kaynağın 3. bölümü |
3 | Proses iyileştirme yöntemleri | [1] ders notu |
4 | Kalite kontrol şeması yapısı ve işleyiş şekli | [1] ders notu |
5 | Niceliksel kontrol şema özellikleri ve çeşitleri (x ve R, x ve S) | [1] ders notu 3 nolu kaynak sf 181-209 |
6 | Niceliksel kontrol şeması çeşitleri (MR, medyan ve R, ve diğer) | [1] ders notu |
7 | Niteliksel kontrol şema özellikleri ve çeşitleri (p ve np) | [1] ders notu, 3 nolu kaynak sf 181-209 |
8 | Niteliksel kontrol şema özellikleri ve çeşitleri (c ve u) | [1] ders notu, |
9 | Özel kontrol şema çeşitleri ve proses yeterlilik analizi | [1] ders notu 3 nolu kaynak bölüm 7 |
10 | Kabul örneklemesi ve niteliksel kabul örneklemesi özellikleri ve çeşitleri (tek ve çift örnekleme) | [1] ders notu, 3 nolu kaynak bölüm 13 |
11 | Niteliksel kabul örneklemesi (çoklu kabul örneklemesi, ardışık örnekleme planı) ve niceliksel kabul örneklemesi ( k ve M metodu) | [1] ders notu,3 nolu kaynak bölüm 13 |
12 | Özel kabul örneklemesi özellikleri ve çeşitleri | [1] ders notu, 3 nolu kaynak bölüm 14 |
13 | Deney Tasarımı | [1] ders notu, 3 nolu kaynak bölüm 11 |
14 | Taguchi Tekniği | [1] ders notu,3 nolu kaynak bölüm 12-3 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Boran, Sakarya http://ie.sakarya.edu.tr den indirilebilir. |
Ders Kaynakları | [2] Principles of Quality Control, Jerry Banks, John Wiley&Sons, 1989. [3] Introduction Statistical Quality Control, third ed. D.C.Montgomery, John Wiley&Sons, 1997. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kalite ve kalite ile ilgili genel terimlerin tanımını bilir | |||||||||||
2 | Kalitenin gerekliliğini ve karlılık, verimlilik ve çevrim zamanı ile ilişkilerini yorumlar | |||||||||||
3 | Muayene ve önleme yaklaşımı arasındaki farklılığı yorumlar | |||||||||||
4 | Değişkenlik ve kalite ilişkisini yorumlar | |||||||||||
5 | Ölçüm verilerini istatistiksel değerlendirmesini yapar | |||||||||||
6 | İstatistiksel proses kontrolünü bilir | |||||||||||
7 | Kontrol şemasının yapısını, kullanışlılığını ve çeşitlerini bilir | |||||||||||
8 | Prosesi izlemek için kontrol şeması oluşturur | |||||||||||
9 | Uygun örnekleme planı seçmeyi ve kullanmayı bilir | |||||||||||
10 | Deney tasarımı tekniklerini, Taguchi tekniğini ve deney sonuçlarını değerlendirmeyi bilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |