Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kalite İyileştirme Yöntemleri | ENM 407 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul yoktur |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEMRA BORAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SEMRA BORAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kaliteyi sağlama ve iyileştirme için yararlanılacak araç ve metodları incelemek |
Dersin İçeriği | Değişkenlik, kalite vegenel kalite kavramları, sürekli iyileştirme, FMEA yöntemi, KFA yöntemi, altı sigma, istatistiksel proses kontrol ve kontrol şeması, 5S, toplam verimli bakım, kısıtlar teorisi, deney tasarımı, Taguchi yöntemi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Değişkenlik tanımı ve kalite ilişkisini bilir | Soru-Cevap, | Ödev, |
2 | Kalite tanımı ve genel kavramları bilir | Tartışma, | Ödev, |
3 | İstatistiksel yöntemler ile kalite problemlerini değerlendirir | Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, |
4 | Kalite yönetimi tanımını bilir | Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, |
5 | Kalite iyileştirme yolları, sürekli iyileştirme bilir | Problem Çözme, | Ödev, |
6 | Hata türü ve etkileri analizi yöntemini bilir | Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, |
7 | Kalite Fonksiyonu Açılımı (KFA) yöntemini bilir | Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, |
8 | Altı sigma yöntemi tanımı bilir | Soru-Cevap, | Ödev, |
9 | Altı sigma yöntemi uygulama adımları uygular | Örnek Olay, | Ödev, |
10 | Kontrol diyagramı oluşturur ve proses yeterlilik analizi yapar | Anlatım, | Ödev, |
11 | 5S, toplam verimli bakım bilir | Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, |
12 | Kısıtlar Teorisi bilir | Soru-Cevap, | Ödev, |
13 | Deney Tasarımı tanımı genel kavramlar bilir | Anlatım, | Ödev, |
14 | Taguchi Metodu uygular | Problem Çözme, | Ödev, |
15 | Varyans analizi bilir | Problem Çözme, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Değişkenlik tanımı ve kalite ilişkisi | Ders notu |
2 | Kalite tanımı ve genel kavramları | Ders notu |
3 | İstatistiksel çıkarsama | Ders notu |
4 | Kalite yönetimi | Ders notu |
5 | Kalite iyileştirme yolları, sürekli iyileştirme | Ders notu |
6 | Hata türü ve etkileri analizi yöntemi | Ders notu |
7 | Kalite Fonksiyonu Açılımı | Ders notu |
8 | Altı Sigma | Ders notu, Altı sigma kitap |
9 | 5S, toplam verimli bakım | Ders notu |
10 | Kısıtlar Teorisi | Ders notu |
11 | Deney Tasarımı | Ders notu |
12 | Taguchi Metodu | Ders notu |
13 | Varyans Analizi | Ders notu |
14 | Yalın Üretim | Ders notu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Konularla ilgili ders notu |
Ders Kaynakları | 1. Altı Sigma Nemi Gürsakal, Ayşe Oğuzlar, Vipaş A.ş, 2003. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Değişkenlik tanımı ve kalite ilişkisini bilir | |||||||||||
2 | Kalite tanımı ve genel kavramları bilir | |||||||||||
3 | İstatistiksel yöntemler ile kalite problemlerini değerlendirir | |||||||||||
4 | Kalite yönetimi tanımını bilir | |||||||||||
5 | Kalite iyileştirme yolları, sürekli iyileştirme bilir | |||||||||||
6 | Hata türü ve etkileri analizi yöntemini bilir | |||||||||||
7 | Kalite Fonksiyonu Açılımı (KFA) yöntemini bilir | |||||||||||
8 | Altı sigma yöntemi tanımı bilir | |||||||||||
9 | Altı sigma yöntemi uygulama adımları uygular | |||||||||||
10 | Kontrol diyagramı oluşturur ve proses yeterlilik analizi yapar | |||||||||||
11 | 5S, toplam verimli bakım bilir | |||||||||||
12 | Kısıtlar Teorisi bilir | |||||||||||
13 | Deney Tasarımı tanımı genel kavramlar bilir | |||||||||||
14 | Taguchi Metodu uygular | |||||||||||
15 | Varyans analizi bilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |