Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İstatistik Olasılık II | ENM 206 | 4 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | İstatistik I |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLTEKİN ÇAĞIL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. GÜLTEKİN ÇAĞIL, Doç.Dr. TİJEN ÖVER ÖZÇELİK, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Elif Yıldırım |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Olasılık Kuramına ve temel istatistiksel örnekleme yöntemlerine giriş |
Dersin İçeriği | İstatistiksel dağılımlar, Nokta ve aralık tahminleri, tek örneklem hipotez testleri, çift örneklem hipotez testleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anakitle ortalaması, ana kitle varyansı, örneklem ortalaması, örneklem varyansı kavramlarını ve Merkezi Limit Teoremini kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
2 | Bir ana kitlenin veya bir olasılık dağılımının parametrelerinin tahmini hakkındaki genel kavramları açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
3 | Uygun metotları kullanarak Normal dağılmış bir ana kitlenin parametreleri (ortalama, varyans) için güven aralığı hesaplayıp, yorumlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim, | Sınav , Ödev, |
4 | Bir ana kitle oranı için güven aralığı hesaplayıp, yorumlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim, | Sınav , Ödev, |
5 | Mühendislik karar verme problemlerini hipotez testleri olarak yapılandırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
6 | Uygun test prosedürlerini kullanarak normal dağılmış bir ana kitlenin parametreleriyle (ortalama, varyans) ilgili hipotezleri test edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
7 | Bir ana kitle oranı ile ilgili hipotezleri test edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
8 | İki örneklem içeren karşılaştırmalı deneyleri hipotez testleri olarak yapılandırıp, uygun test prosedürleri kullanarak normal dağılmış iki ana kitlenin ortalamalar farkıyla ilgili hipotezleri test edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
9 | Uygun test prosedürlerini kullanarak normal dağılmış iki ana kitlenin varyanslarının oranıyla ilgili hipotezleri test edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
10 | İki ana kitle oranının farkıyla ilgili hipotezleri test edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
11 | Hipotez testlerinin sonucuna karar vermek için P değerini kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
12 | Ortalamalar, varyanslar ve oranlar ile ilgili testler için beta katsayısını ve testin gücünü hesaplayıp, gerekli örneklem büyüklüğü seçimi yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
13 | Kurduğu hipotezin doğruluğunu test etmek için ANOVA metodu kullanabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
14 | Değişkenler arası ilişkileri belirler, uygun regresyon modelini kurar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
15 | Modelin katsayılarını yorumlar, test eder ve modelin geçerliliğini araştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Olasılık Dağımları, Kesikli Olasılık Dağılımları, Bernoulli ve Binom Dağılımları | |
2 | Hipergeometrik, Poisson, Geometrik, Negatif Binom, Multinomial Dağılım | |
3 | Sürekli Olasılık Dağılımları, Uniform, Üstel Dağılım | |
4 | Normal, Standart Normal, Log Normal Dağılım, Normal Dağılım Tablosu Tanıtımı | |
5 | Gamma, Weibull Dağılımı, Binom Dağılımına Normal Dağılım Yaklaşımı | |
6 | Örnekleme Dağılımları, Ortalamaların Örnekleme Dağılımı, Metkezi Limit Teoremi | |
7 | Oranların, Farkların, İki Oranın Farkının Örnekleme Dağılımı | |
8 | Varyansların Örnekleme Dağılımı, Ki Kare Tablosu tanıtımı, F Tablosu Tanıtımı | |
9 | İstatistiki Tahmin ve Güven Aralıkları, Ortalamaların Güven Aralığı, Oranların Güven Aralığı, t tablosu tanıtımı | |
10 | İki kütle ortalamasının farkının güven aralığı, Eşlenik (bağımlı) örneklerde iki kütle ortalamasının farkının güven aralığı, İki kütle oranı arasındaki farkın güven aralığı, Varyans oranlarının güven aralığı | |
11 | Örnek Büyüklüğü ve Ortalama ve Oranların tahmininde örnek büyüklüğünün belirlenmesi | |
12 | Hipotez Testleri, Hipotez Testlerinde Yapılan Hatalar, Hipotez Testlerinin Aşamaları | |
13 | Kütle Ortalamasının Hipotez Testi, Alfa ve Beta Hatası, Küçük Örneklerin Hipotez Testleri, Oranlar Hipotez Testi | |
14 | Çoklu Regresyon Modelleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları: www.gultekincagil.com |
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Anakitle ortalaması, ana kitle varyansı, örneklem ortalaması, örneklem varyansı kavramlarını ve Merkezi Limit Teoremini kullanabilir. | |||||||||||
2 | Bir ana kitlenin veya bir olasılık dağılımının parametrelerinin tahmini hakkındaki genel kavramları açıklayabilir. | |||||||||||
3 | Uygun metotları kullanarak Normal dağılmış bir ana kitlenin parametreleri (ortalama, varyans) için güven aralığı hesaplayıp, yorumlayabilir. | |||||||||||
4 | Bir ana kitle oranı için güven aralığı hesaplayıp, yorumlayabilir. | |||||||||||
5 | Mühendislik karar verme problemlerini hipotez testleri olarak yapılandırabilir. | |||||||||||
6 | Uygun test prosedürlerini kullanarak normal dağılmış bir ana kitlenin parametreleriyle (ortalama, varyans) ilgili hipotezleri test edebilir. | |||||||||||
7 | Bir ana kitle oranı ile ilgili hipotezleri test edebilir. | |||||||||||
8 | İki örneklem içeren karşılaştırmalı deneyleri hipotez testleri olarak yapılandırıp, uygun test prosedürleri kullanarak normal dağılmış iki ana kitlenin ortalamalar farkıyla ilgili hipotezleri test edebilir. | |||||||||||
9 | Uygun test prosedürlerini kullanarak normal dağılmış iki ana kitlenin varyanslarının oranıyla ilgili hipotezleri test edebilir. | |||||||||||
10 | İki ana kitle oranının farkıyla ilgili hipotezleri test edebilir. | |||||||||||
11 | Hipotez testlerinin sonucuna karar vermek için P değerini kullanabilir. | |||||||||||
12 | Ortalamalar, varyanslar ve oranlar ile ilgili testler için beta katsayısını ve testin gücünü hesaplayıp, gerekli örneklem büyüklüğü seçimi yapabilir. | |||||||||||
13 | Kurduğu hipotezin doğruluğunu test etmek için ANOVA metodu kullanabilir | |||||||||||
14 | Değişkenler arası ilişkileri belirler, uygun regresyon modelini kurar | |||||||||||
15 | Modelin katsayılarını yorumlar, test eder ve modelin geçerliliğini araştırır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 85 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 6 | 8 | 48 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,36 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |