Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Balkan Devletleri Siyasi Tarihi | TAR 356 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HALUK SELVİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HALUK SELVİ, |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Balkan tarihi ve Balkanlardaki milletlerin bağımsızlık hareketlerini özellikle Osmanlı devleti bağlamında öğrenciye kavratmak; I. ve II. Dünya Savaşı süreci ve sonrası dönemdeki Sovyet İşgali dönemlerinde Balkanların genel durumu ile ilgili ayrıntılı bilgi vermek |
Dersin İçeriği | Balkan tarihi, Balkanlardaki bağımsızlık hareketleri ve bu süreçteki gelişmeler, İngiltere ve Rusya’nın Balkan politikaları ile Balkan Savaşlarının bu bölgede ortaya çıkardığı gelişmeler. I. Dünya Savaşı’nda Balkanlar ve Balkan devletlerinin durumu, savaş sonrasında Balkan coğrafyası, II. Dünya Savaşı öncesinde Balkanlar, savaş sonrası balkan devletlerinin iktisadî ve siyasî yapısı, Sovyet işgali dönemi ve Balkanlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Balkan tarihi ile ilgili kaynakları listeler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
2 | Osmanlı devletinin Balkanlarda uyguladığı politikaları kavrar | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Örnek Olay, | Ödev, Sınav , |
3 | Balkanlardaki bağımsızlık hareketlerine sebep olan gelişmeleri çözümler | Bireysel Çalışma, Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
4 | Bağımsız Balkan devletlerinin Osmanlı devleti ile ilişkilerini karşılaştırır | Tartışma, Örnek Olay, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav , |
5 | I. Meşrutiyet Döneminde Balkanlardaki gelişmeleri değerlendirir | Anlatım, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, |
6 | Osmanlı idaresinin günümüz Balkan devletlerine yansıyan tesirlerini değerlendirir | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav , |
7 | I. Dünya Savaşı öncesi sonrası ile ilgili Balkanlarda yaşanan gelişmeleri ayrıt eder | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Sınav , |
8 | Savaş sonrası Balkanların durumu hakkında temel bilgileri kavrar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
9 | II. Dünya Savaşı öncesinde Balkanların iktisadî ve siyasî durumunu yorumlar | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, |
10 | II. Dünya Savaşı’nda Balkanlardaki durumu kavrar | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav , |
11 | Büyük devletlerin Balkanlardaki politikalarını sorgular | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Sınav , |
12 | Balkan devletleriyle ilgili uluslararası sorunları değerlendirir | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Balkanların Tarihi Coğrafyası, Balkan Tarihi ile ilgili kaynakların tahlili, 19. yüzyılda Osmanlı Devleti ve Balkanlar | |
2 | Balkanlarda Bağımsızlık hareketlerinin doğuş sebepleri ve sonuçları, Yunan milli bağımsızlık hareketi, Sırp milli bağımsızlık hareketi | |
3 | Romen milli bağımsızlık hareketi, Bulgar milli bağımsızlık hareketi | |
4 | Bağımsız Balkan devletleriyle Osmanlı devleti ilişkileri, 1878-1912 Yunanistan ve Sırbistan’daki gelişmeler, 1878-1912 Romanya ve Bulgaristan’daki gelişmeler | |
5 | Balkan Savaşları öncesi İngiltere ve Rusya’nın Balkan politikaları, Balkan Savaşları ve Sonuçları | |
6 | I. Dünya Savaşı öncesi Balkanları genel durumu, I. Dünya Savaşı sırasında Balkanlar | |
7 | Romanya ve Bulgaristan’ın savaşa girmesi, Yunanistan ve Sırbistan’ın savaş sırasındaki durumu, Savaş sonunda Balkan coğrafyası | |
8 | 1919-39 Bulgaristan ve Romanya, 1919-39 Yugoslavya Yunanistan ve Arnavutluk | |
9 | ARASINAV | |
10 | İkinci Dünya Savaşı öncesi Balkan devletlerinin iktisadi ve siyasi durumu | |
11 | İkinci Dünya Savaşı’nda Balkanlar | |
12 | Balkanlarda Sovyet işgali ve yerleşmesi | |
13 | 1945-1955 Balkan devletlerinin durumu | |
14 | Sonuç ve değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Enver Ziya Karal, Osmanlı Tarihi, C. 5-8 Misha Glenny, Balkanlar, İstanbul, 2002 Balkanlar El Kitabı, Editör: Osman Karatay, İstanbul, 2006. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. | X | |||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | X | |||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. | X | |||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | X | |||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | X | |||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | X | |||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | X | |||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 40 |
1. Ödev | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |