Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yönetimde Yeni Paradigma | YNO 602 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HASAN TUTAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yönetim disiplini kapsamında özellikle 80´li yıllardan sonra meydana gelen farklı yaklaşımlar, yeni düşünceler, teori tartışmaları ve güncel eleştiriler dersin içeriğini oluşturmaktadır. Amaç, öğrencilerin yönetim biliminin düşünsel evrimine ilişkin bilgilerinin eleştirel ve sorgulayıcı bir şekilde ele almalarını sağlayabilmek ve yönetim düşüncesindeki paradigmatik dönüşümün arka planını analiz edebilmektir. |
Dersin İçeriği | Bu derste öncelikle paradigma kavramı ele alınarak yönetim teorileri ve yeni yönetim yaklaşımlarının farklı paradigmalar halinde sunulmasının doğru olup olmadığı teorik gerekçelerle ortaya konmaya çalışılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Paradigma kavramı ve yönetimde paradigmatik değişimi sorgulayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Yaklaşım, teori ve paradigma kavramlarının ayrım noktalarını belirleyebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Yönetim yaklaşımlarının siyasi, ekonomik ve toplumsal yapılarla olan ilişkilerini çözümleyebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Yönetim teorilerini karşılaştırmalı olarak eleştirel biçimde değerlendirebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Günümüz yönetim anlayışını geçirilen evreler ışığında sorgulayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Eleştirel bir tarzda yönetim teorilerini değerlendirebilme ve sorgulayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
7 | Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan yönetime ilişkin değişimlerin tarihsel arka planının bilincinde olabilme, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
8 | Yeni yönetim yaklaşımlarının arkasındaki temel dinamikleri sorgulayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
9 | Yenilik ihtiyacının nereden kaynaklandığını açıklayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
10 | Guru söylemleri paradigma çerçevesinde değerlendirilebili mi sorusu üzerinde düşünme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
11 | Yenilik düşüncesinin tarihsel arka planını görebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
12 | Dersin genel bir değerlendirmesini yapabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Paradigma ve paradigma kavramı | Kuhn, Thomas (2003) Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Çev. Nilüfer Kuyaş, Alan Yayıncılık, İstanbul. |
2 | Yönetimde paradigma değişimi | Yıldırım, Engin (2002), Cogito Ergo Sum dan Vivo Ergo Sum a Örgütsel Analiz, Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2 (2): 155-185 |
3 | Postmodernizm ve eleştirel bakış | Lyotard, Jean François (1997), Postmodern Durum, Çev: Ahmet Çiğdem, Vadi Yayınları, Ankara. |
4 | Postmodernizmin yönetim bilimine etkisi | CLEGG, Stewart (1990), Modern Organization: Organization Studies In The Postmodern World, Sage, London. |
5 | Modern ve postmodern örgütlerdeki farklılıklar | Calas, Martha, B., Smircich (1999), L., Past Postmodernism? Reflections and Tentative Directions, Academy of Management Rewiew, 24 (4): 649-671. |
6 | Metafor ve metafor kavramı | Morgan, Gareth, Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor, Çev., Gündüz Bulut, Zülfü Dicileli Mess Yayınları, İstanbul-1998 |
7 | Örgüt teorilerinde yer alan metaforlar | Morgan, Gareth, Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor, Çev., Gündüz Bulut, Zülfü Dicileli Mess Yayınları, İstanbul-1998 |
8 | Yeni yönetim teknikleri | Yıldırım, Engin (2002), Cogito Ergo Sum dan Vivo Ergo Sum a Örgütsel Analiz, Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2 (2): 155-185 |
9 | Yeni yönetim tekniklerinin Yönetim bilime katkısı | Kurt M. Ve S. Bayraktaroğlu(2007), Türkiyede İşletmecilikte Yeni Perspektifler, Gazi Kitabevi, Ankara |
10 | Yeni kurumsal kuram: Katkıları ve eleştirileri | Sargut S. Ve Ş. Özen (2007), Örgüt kuramlarına genel bakış: Karşılaştırmalı bir Çözümleme, Örgüt Kuramları, Der. S. Sargut ve Ş. Özen, İmge Kitabevi, Ankara, ss.11-33 |
11 | Örgütsel ekoloji yaklaşımı: Katkıları ve eleştirileri | Önder, Ç. Ve B. Üsdiken (2007), Örgütsel Ekoloji: Örgüt Toplulukları ve Çevresel Ayıklama, Örgüt Kuramları, Der. S. Sargut ve Ş. Özen, İmge Kitabevi, Ankara, ss.133-192 |
12 | İşlem maliyeti teorisi: katkıları ve eleştirileri | Wıllıamson, O. E (1971), The Vertical Integration Of Production: Market Failure Considerations, American Economic Review, 1971, Vol. 69, s. 113-123 |
13 | Kaynak Bağımlılığı Yaklaşımı: Katkıları ve eleştirileri | Üsdiken, B. (2007), Çevresel Baskı ve Talepler Karşısında Örgütler |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler |
Ders Kaynakları | Kuhn, Thomas (2003) Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Çev. Nilüfer Kuyaş, Alan Yayıncılık, İstanbul. Kumar, K. (1995), Sanayi Sonrası Toplumdan Post-modern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları, Çev. Mehmet Küçük, Dost Kitabevi Yayınları, 2. Baskı, Ankara, Morgan, Gareth (1998), Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor, MESS Yayın no:280, İstanbul. Sargut, S ; Özen Ş. (2007), Örgüt Kuramları, Der. S. Sargut ve Ş. Özen, İmge Kitabevi, Ankara. Şaylan, G. (1999), Postmodernizm, İmge Kitabevi, Ankara |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 45 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 55 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |