Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eleştirel Teori ve Medya | ILB 639 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YUSUF ADIGÜZEL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AYDA İNANÇ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Medya yapısını eleştirel teori çerçevesinde ele alarak incelemek. |
Dersin İçeriği | Bu ders kapsamında eleştirel teori bağlamında medya incelemesi yapılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eleştirel medya çözümlemeleri ile ilgili kuramsal yaklaşımları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Sosyal sorunlara yaklaşımda iletişim kuramlardan nasıl yararlanılabileceğini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Medya ürünlerine karşı eleştirel düşünce ve sorgulama yeteneği kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | İletişim alanındaki farklı paradigmaların bireye, topluma, medyaya yönelik yaklaşımlarını kıyaslar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eleştirel yaklaşımın ele aldığı sorunların, metodolojisinin ve ideolojik yöneliminin belirlenmesi. Eleştirel araştırmaların iletişimi anlamlandırma biçimleri. | |
2 | Eleştirel yaklaşımın ele aldığı sorunların, metodolojisinin ve ideolojik yöneliminin belirlenmesi. Eleştirel araştırmaların iletişimi anlamlandırma biçimleri. | |
3 | Eleştirel yaklaşımlara hakim olan dil, Marksist paradigmadan beslendiği için Marksist paradigmanın birey, toplum ve iletişim çözümlemelerindeki temel kavramların analizi: İdeoloji, hegemonya, yabancılaşma, tarihsel materyalizm, şeyleşme, üretim, yeniden | |
4 | Eleştirel yaklaşımlara hakim olan dil, Marksist paradigmadan beslendiği için Marksist paradigmanın birey, toplum ve iletişim çözümlemelerindeki temel kavramların analizi: İdeoloji, hegemonya, yabancılaşma, tarihsel materyalizm, şeyleşme, üretim, yeniden | |
5 | Frankfurt Okulu´nun iletişimin akademik bir araştırma alanı olarak kurumlaşmasında oynadığı rol. Frankfurt Okulu´nun (Toplumsal Araştırmalar Enstitüsü) tarihsel gelişimi. | |
6 | Frankfurt Okulu´nun Eleştirel Teorisi. | |
7 | Frankfurt Okulu´nun Eleştirel Teorisi. | |
8 | Yapısalcılık. | |
9 | Yapısalcılık. | |
10 | Ekonomi Politik Yaklaşım. | |
11 | Kültürel Çalışmalar. | |
12 | Kültürel Çalışmalar. | |
13 | Alımlama Çalışmaları. | |
14 | Feminist Medya Çalışmaları. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Max Horkheimer, Geleneksel ve Eleştirel Kuram (YKY), Max Horkheimer, Akıl Tutulması (Metis Yay.), Max Horkheimer ve Theodor W. Adorno, Aydınlanmanın Dialektiği (Kabalcı), T. W. Adorno, Kültür Endüstrisi (İletişim Yay.), T. W. Adorno, Minima Moralia (Metis Yay.), Herbert Marcuse, Us ve Devrim (İdea Yay.), Herbert Marcuse, Tek Boyutlu İnsan (İdea Yay.) Erdoğan, İ. (2007). "Temel Bilgiler: Eleştirel Yaklaşımlarda İletişim Anlayışı", İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı:24, Bahar, 153-198. Yaylagül, L. (2006). Kitle İletişim Kuramları, Dipnot Yayınları, Ankara, Eleştirel Yaklaşımlar, 81-83. Yaylagül, L. (2006). Kitle İletişim Kuramları, Dipnot Yayınları, Ankara, Yapısalcı Dilbilim ve Göstergebilim, Ferdinand de Saussure Claude Levi-Strauss Roland Barthes, 106-111. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İletişim bilimlerinin çeşitli alanlarında doktora düzeyinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak. | ||||||
2 | Alanla ilgili güncel çalışmaları, gelişme ve yenilikleri takip edebilmek. | X | |||||
3 | Alandaki ampirik ve teorik çalışmaları analiz edebilmek ve tartışabilmek. | X | |||||
4 | İletişim bilimlerine ilişkin hem teorik hem uygulamalı bir araştırmayı yürütebilecek donanıma sahip olmak. | ||||||
5 | Ulusal ve uluslararası düzeyde bilgiye erişme, araştırma yapabilme, veri toplama ve bu verileri çözümleyip yorumlayabilmek yetisine sahip olmak. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle etkileşim kurabilmek ve disiplinlerarası çalışmalar üretebilme becerisi geliştirmek. | ||||||
7 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yayın yapabilmek ve literatüre katkı sağlayabilmek. | ||||||
8 | Tüm bu çalışmalar süresince etik sorumlulukların bilincinde olmak ve buna uygun davranmak. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |