Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Dış Politikası Güncel Sorunları | ULI 461 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Türk Dış Politikası |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. RIDVAN KALAYCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MURAT YEŞİLTAŞ, Doç.Dr. NESRİN KENAR, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Rıdvan KALAYCI |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öncelikle Türk Dış Politikasının teori ve pratiğini ele aldıktan sonra günümüzde geçirdiği değişim ve dönüşümü incelemektir. Bunun yanında Türkiye?nin stratejik konumunun ve son dönemde takip ettiği dış politikanın getirdiği fırsatlar ve sıkıntılar, bu derste bölgeler ve sorunlar çerçevesinde incelenecektir |
Dersin İçeriği | Türk Dış politikası, karar verme süreci, TDP?nin belli başlı sorunları, Türkiye?nin büyük ve bölgesel devletlerle ilişkileri açısından incelenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk dış politikasını analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
2 | Türk Dış Politikası ve Uluslararası İlişkiler kavramlarını ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirmek, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirlemek ve analiz edebilmek, tartışmalar yapabilmek, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
3 | Türk Dış Politikasındaki güncel konular ve sorunlar hakkında bilgi ve fikir sahibi olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Dünya konjonktüründe Türkiye?nin siyasi yapılanması hakkında bilgi sahibi olarak yorum yapabilme yeteneğini kazanmak ve konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
5 | Türk Dış Politikası?na ilişkin gelişmeleri tarihsel bir zemine yerleştirme ve olaylar arasında karşılaştırma yapma yeteneği kazanmak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Türkiye?nin dış politikası ile iç siyasal gelişmeler arasında bağlantı kurabilme becerisine sahip olmak |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkiye'nin Uluslararası İlişkilerde Genel Konumu | |
2 | Türk Dış Politikası ve Ermeni Sorunu | |
3 | Türkiye ile Yunanistan Arasındaki İkili Sorunlar-Batı Trakya | |
4 | Türkiye ile Yunanistan Arasındaki İkili Sorunlar - Ege Sorunları | |
5 | Kıbrıs Sorunu | |
6 | Kıbrıs Sorunu | |
7 | Türk Dış Politikası ve Avrupa Birliği | |
8 | Türk Dış Politikası ve Avrupa Birliği | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Türk Dış Politikası ve Ortadoğu | |
11 | Türk Dış Politikası ve Suriye | |
12 | Türk Dış Politikası ve Irak | |
13 | Türk Dış Politikası ve ABD | |
14 | Türk Dış Politikası ve Rusya |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Ahmet Davutoğlu, Stratejik Derinlik: Türkiyenin Uluslararası Konumu (İstanbul: Küre Yayınları: 2001), ss. 1-218. 2. Zeynep Dağı (Edt.), AK Partili Yıllar Orion Kitabevi, 2006 3. F. Stephen Larrabee, Türk Dış Politikası ve Güvenlik Politikası: Yeni Boyutlar, Yeni Güçlükler, Türk-Batı İlişkilerinin Geleceği: Stratejik Bir Plana Doğru içinde, ss.23-53. 4. Ian O. Lesser, Türk İç Yapısındaki Değişimler ve Bunların Dış Politikaya Etkileri, Türk-Batı İlişkilerinin Geleceği: Stratejik Bir Plana Doğru içinde (Ankara: ASAM, 2001), ss. 7-22. 5. William Hale, Türk Dış Politikası 1774- 2000, Mozaik, 2003 6. Cüneyt Yenigün ve Ertan Efegil (der.), Türkiye?nin Değişen Dış Politikası,Ankara: Nobel Yayınevi, 2010. 7. Ertan Efegil, Türkiyenin Orta Asya Politikasının Rasyonalitesi, Avrasya Dosyası, Cilt 12, Sayı 1, 2006, s. 271 290. 8. Ertan Efegil ve Mehmet S. Erol, Türkiye AB İlişkileri: Dış Politika ve İç Yapı Sorunsalları, Ankara: Alp yayınevi, 2007. 9. Baskın Oran, Türk DIş Politikası III:2001-2012, Kurtuluş Savaşından Günümüze Olgular, Belgeler Yorumlar, İletişim Yayınları, 2013. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | X | |||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | X | |||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
14 | Uluslararası Güvenlik sorunlarını ve bu alana ilişkin teorik yaklaşımlarını inceleme | ||||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | ||||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk dış politikasını analiz eder | ||||||||||||||||||||
2 | Türk Dış Politikası ve Uluslararası İlişkiler kavramlarını ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirmek, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirlemek ve analiz edebilmek, tartışmalar yapabilmek, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme | ||||||||||||||||||||
3 | Türk Dış Politikasındaki güncel konular ve sorunlar hakkında bilgi ve fikir sahibi olmak. | ||||||||||||||||||||
4 | Dünya konjonktüründe Türkiye?nin siyasi yapılanması hakkında bilgi sahibi olarak yorum yapabilme yeteneğini kazanmak ve konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilmek | ||||||||||||||||||||
5 | Türk Dış Politikası?na ilişkin gelişmeleri tarihsel bir zemine yerleştirme ve olaylar arasında karşılaştırma yapma yeteneği kazanmak | ||||||||||||||||||||
6 | Türkiye?nin dış politikası ile iç siyasal gelişmeler arasında bağlantı kurabilme becerisine sahip olmak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |